Kerajaan digesa lanjutkan tempoh visa pelancongan bagi tarik lebih ramai pelancong asing “berkualiti” ke negara ini  - Penggiat industri | DagangNews Skip to main content

Kerajaan digesa lanjutkan tempoh visa pelancongan bagi tarik lebih ramai pelancong asing “berkualiti” ke negara ini  - Penggiat industri

Oleh TENGKU NOOR SHAMSIAH TENGKU ABDULLAH

KUALA LUMPUR 27 Sept – Kerajaan di bawah kepimpinan Perdana Menteri Datuk Ismail Sabri Yaakob digesa untuk mengkaji pengeluaran visa pelancongan yang lebih lama bagi menarik lebih ramai pelancong asing yang berkualiti berkunjung ke negara ini.

 

Penasihat Projek bagi Acasys Group Sdn Bhd, Ir. KC Tey berkata: “Sepanjang satu tahun lepas kerajaan di bawah pentadbiran perdana menteri telah memperkenalkan banyak langkah untuk merangsang ekonomi dengan memperkenalkan langkah-langkah seperti pengecualian duti Setem untuk industri Perumahan dan lain-lain.

 

“Walau bagaimanapun, ini hanya menjejaskan ekonomi tempatan kerana penduduk tempatan akan membeli daripada pemaju secara tempatan iaitu wang yang beredar dan membiak di dalam Malaysia.

 

“Ini pastinya telah memberi manfaat kepada beberapa industri sahaja,” katanya pada DagangNews.Com.

 

Acasys Group mengkhusus dalam perkhidmatan seni bina profesional, pembangunan, pembinaan dan pengurusan projek perbandaran dan bangunan di Malaysia dengan lebih 25 tahun pengalaman dalam industri bangunan dan pembinaan.

 

Beliau berkata demikian ketika mengulas tentang apa yang telah dilaksanakan oleh Ismail Sabri sejak setahun menerajui negara ini.


 

Acasys Group Sdn Bhd, Ir. KC Tey
                Ir. KC Tey

 


“Apa yang perlu kita lakukan ialah 'menjual' apa yang Malaysia sudah ada dengan banyak - hotel, pusat peranginan, restoran, hospital swasta, universiti dan kolej, anak muda terlatih tempatan kita dalam industri perkhidmatan, dan sebagainya, “ ujar Tey.

 

Katanya, salah satu cara yang boleh “kita lakukan adalah untuk menarik pelawat luar negara untuk datang dan menikmati apa yang Malaysia tawarkan dan mereka akan membawa masuk pertukaran asing yang amat diperlukan.”

 

“Ini akan menjadi pelaburan langsung asing (FDI) yang akan menjadi rangsangan besar kepada ekonomi kita,” ujarnya.

 

Menurut beliau, Thailand telah pun memberi warga asing yang berumur 50 tahun ke atas visa pelancong masuk berganda selama satu tahun untuk beberapa tahun kebelakangan ini.

 

Tey berkata ramai warga asing terutamanya pesara dari negara yang mengalami musim sejuk ingin datang dan tinggal di Malaysia untuk tempoh yang lebih lama.

 

“Kami sudah mempunyai pertanyaan daripada pihak yang berminat dari banyak negara tetapi pada masa ini Malaysia tidak mengeluarkan visa pelancong melebihi tiga bulan.

 

“Kami amat berharap Perdana Menteri dapat mempertimbangkan dengan serius perkara ini,” tambah beliau.

 

 

tengku

 

 

Bermula 1 Oktober ini, pelancong dari 64 negara dan wilayah dalam senarai pengecualian visa termasuk Malaysia boleh tinggal di Thailand sehingga 45 hari berbanding tempoh semasa 30 hari.

 

Dalam usaha meningkatkan jumlah ketibaan pelancong pada kemuncak musim pelancongan, Kabinet Thailand juga meluluskan usul untuk melanjutkan tempoh visa semasa ketibaan yang terpakai kepada warganegara dari 19 negara termasuk India, Arab Saudi dan China daripada 15 hari kepada 30 hari.

 

Selain itu, pelawat dari negara atau wilayah masuk tanpa visa di bawah perjanjian dua hala tertentu akan dapat tinggal lebih lama daripada 30 hari kepada 45 hari.DagangNews.Com