Kerajaan perhalusi undang-undang bendung jenayah siber, tambah lebih ramai kakitangan CCID | DagangNews Skip to main content

Kerajaan perhalusi undang-undang bendung jenayah siber, tambah lebih ramai kakitangan CCID

PUTRAJAYA 21 Jun - Kerajaan akan memperhalusi pindaan Kanun Tatacara Jenayah dan Kanun Keseksaan bagi menangani peningkatan jumlah jenayah siber selaras dengan kemajuan teknologi dan kerumitan jenayah seumpama itu.

 

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata keputusan itu dibuat berikutan perbincangan dengan polis, yang mencadangkan pindaan itu.

 

Bagaimanapun, katanya kementerian memerlukan kerjasama pelbagai pihak termasuk Bank Negara Malaysia (BNM).

 

"Kita mempunyai beberapa kekangan dengan undang-undang sedia ada. Kita perlu menilai semula kuasa terhad polis, terutamanya penyiasat dalam undang-undang semasa.

 

“Justeru, adalah munasabah untuk polis dan kementerian menyemak semula undang-undang ini. Idea ini sebelum ini ditimbulkan sekitar 2018 dan 2019 berikutan jangkaan trend jenayah komersial yang semakin mencabar, yang sukar diurus dengan tenaga kerja dan kekangan undang-undang semasa.

 

"Trend penipuan semakin canggih, dan tidak melakukan apa-apa bukan satu pilihan," katanya pada perhimpunan bulanan Kementerian Dalam Negeri di sini hari ini.

 

 

iktisad

 

 

Tambah Saifuddin, kerajaan juga akan mempertimbangkan cadangan menambah bilangan anggota Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) bagi mengukuhkan pasukan itu.

 

Beliau berkata CCID mempunyai kira-kira 2,216 pegawai dan anggota di seluruh negara yang ditugaskan mengendalikan jenayah komersial yang semakin mencabar.

 

"Semalam, saya telah diberi taklimat oleh Datuk Seri Ramli (pengarah CCID Persekutuan) mengenai peningkatan trend jenayah komersial yang membawa kepada kerugian kewangan yang ketara. Oleh itu, terdapat keperluan mendesak untuk memperkasakan CCID.

 

“Saya akan membawa perkara ini ke peringkat tertinggi dengan berbincang dengan Ketua Polis Negara, Timbalan Ketua Polis Negara, Setiausaha Polis, Jabatan Perkhidmatan Awam dan Ketua Setiausaha Negara.

 

“Semoga kita dapat mencari penyelesaian, sama ada dengan meminta jawatan baharu atau mengoptimumkan sumber dalaman sedia ada dengan beberapa pelarasan,” katanya.

 

Katanya, perkara ini menjadi keutamaan bagi membendung jenayah komersial di negara ini. - DagangNews.com