Keyakinan rakyat terhadap e-dagang meningkat, tapi merosot ke atas media termasuk KWSP - kajian Ipsos | DagangNews Skip to main content

Keyakinan rakyat terhadap e-dagang meningkat, tapi merosot ke atas media termasuk KWSP - kajian Ipsos

Gambar hiasan
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 24 Jan - Penerimaan dan penggunaan industri e-dagang dan e-dompet dalam kalangan rakyat negara ini mencatatkan peningkatan pada 2023 berbanding tahun-tahun sebelumnya, menurut tinjauan Ipsos Malaysia.

 

Bahagian penyelidik tempatan pasaran global Ipsos berkata, ia menunjukkan keyakinan yang semakin meningkat dalam industri ekonomi digital, menerusi "Ipsos Trust Track 2023" yang dikeluarkan hari ini.

 

Katanya, penggunaan e-dagang meningkat daripada 23% pada 2022 kepada 51% tahun lepas, manakala penggunaan e-dompet meningkat daripada 30% kepada 46% pada 2023 daripada 13 syarikat e-dompet.

 

"Perlu diperhatikan bahawa terdapat keyakinan yang semakin meningkat dalam ekonomi digital, tetapi industri media menghadapi potensi cabaran dengan kepercayaan yang semakin terhakis pada 2023," katanya dalam kenyataan media di sini, hari ini.

 

Sementara itu, Ipsos Malaysia berkata, industri media tempatan mengalami kejatuhan pada 2023 berbanding tahun sebelumnya, berdasarkan tinjauan sembilan syarikat media, peratusan kepercayaan itu turun kepada 48% tahun lepas berbanding 57% pada 2022.

 

Katanya, selepas dua tahun pemulihan ekonomi sejak wabak COVID-19 bermula, kepercayaan rakyat Malaysia terhadap syarikat dan institusi kekal tidak berbelah bahagi.

 

"Kepercayaan yang teguh ini mencerminkan keupayaan organisasi untuk mengekalkan hubungan yang kukuh dengan pelanggan mereka, walaupun dalam menghadapi pelbagai cabaran," katanya.

 

Menurut kenyataan tersebut, kepercayaan terhadap badan kawal selia dan syarikat berkaitan kerajaan kekal kukuh.

 

Tetapi katanya, industri yang paling mendapat kepercayaan tahun lepas ialah sektor minyak dan gas, diikuti rapat oleh industri penerbangan, automotif dan utiliti, berdasarkan tinjauannya terhadap lebih 100 jenama.

 

Katanya, pengeluar tenaga Tenaga Nasional Berhad muncul sebagai entiti paling dipercayai, diikuti rapat oleh syarikat kereta api Keretapi Tanah Melayu Berhad dan firma minyak dan gas Shell.

 

Tambahnya, mungkin kejutan terbesar ialah melihat Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), yang disenaraikan sebagai syarikat paling dipercayai pada 2021 dan 2022, jatuh ke tempat keempat.

 

"Trend ini menyerlahkan sifat dinamik kepercayaan dan kepentingan membina dan mengekalkan kepercayaan secara konsisten dalam kalangan pengguna," katanya.

 

Secara keseluruhan, tinjauan itu menunjukkan kepercayaan rakyat Malaysia terhadap syarikat dan institusi kekal stabil pada 56% berbanding 46% pada 2019 pada permulaan pandemik COVID-19, lapor Malay Mail.

 

Tinjauan itu dijalankan antara April dan Oktober 2023. - DagangNews.com