Khaled Nordin tidak ada masalah dengan rancangan penstrukturan semula LTAT, mahu penjualan syarikat perlu 'pertimbangan teliti' | DagangNews Skip to main content

Khaled Nordin tidak ada masalah dengan rancangan penstrukturan semula LTAT, mahu penjualan syarikat perlu 'pertimbangan teliti'

KUALA LUMPUR 27 Feb - Pelan penstrukturan semula Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), yang membabitkan rancangan untuk menstruktur semula model perniagaan dan pegangan saham dalam beberapa syarikat strategik, perlu diuruskan dengan lebih teliti dan mendalam.

 

Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata beliau secara peribadi tidak mempunyai sebarang masalah dengan pelan strategik menyeluruh, MAPAN25, yang bertujuan untuk menstruktur semula LTAT.

 

Bagaimanapun, cadangan khusus membabitkan penstrukturan semula model perniagaan dan pengurusan pegangan saham, termasuk penjualan aset dan pelupusan saham dalam beberapa syarikat strategik, memerlukan pertimbangan yang teliti, katanya.

 

"Kita mencari situasi menang-menang, di mana pelan strategik LTAT tidak akan memberi kesan buruk kepada syarikat, dan pegangan saham LTAT dalam anak syarikatnya boleh dikekalkan pada tahap yang membolehkan LTAT mengekalkan kawalan.

 

"Dalam mana-mana pelan strategik, kami tidak mahu hanya mengatasi kecairan aset - sebaliknya, kami menghadapi masalah dengan dividen yang mampan, disebabkan LTAT kehilangan kawalan ke atas anak-anak syarikatnya," kata Khaled sebagai respons kepada Datuk Mohd Isam Mohd Isa (Barisan Nasional- Tampin) semasa soalan menteri di Dewan Rakyat hari ini.

 

 

ltat

 

 

LESTARI25, yang bertujuan untuk menyusun semula LTAT, bermula menjelang penghujung 2021 sebagai inisiatif pelbagai strategi, dengan objektif untuk menukar portfolio peruntukan aset dana, mengurus kira-kira RM10 bilion.

 

Satu daripada cadangan utama dalam pelan penstrukturan adalah untuk LTAT menswastakan Boustead Plantations Bhd dengan menjual 33% pegangan awal kepada Kuala Lumpur Kepong Bhd (KLK) pada harga RM1.15 bilion.

 

Ini adalah susulan penswastaan RM703 juta syarikat utama LTAT, Boustead Holdings Bhd.

 

Pelan itu menyasarkan LTAT mempunyai portfolio yang seimbang, mempelbagaikan tumpuannya pada Boustead, mengewangkan beberapa aset dan berada pada kedudukan untuk membayar dividen yang lebih tinggi secara mampan menjelang 2025.

 

Bagaimanapun, kebimbangan politik berhubung pencairan ekuiti Bumiputera dalam penjualan kepada KLK menyebabkan perjanjian Boustead Plantations dibatalkan. Selepas itu, LTAT memutuskan untuk menswastakan penanam itu sendiri dengan suntikan kerajaan sebanyak RM300 juta, dan jaminan kerajaan untuk pinjaman RM2 bilion.

 

Susulan rombakan Kabinet pada 12 Disember 2023, Mohamed Khaled dilantik mengetuai Kementerian Pertahanan, mengambil alih jawatan Datuk Seri Mohamad Hasan.

 

Tidak lama selepas itu, The Edge melaporkan bahawa mereka yang terlibat dalam penstrukturan semula LTAT diarah untuk tidak meneruskan sebarang kerja, sementara menunggu semakan oleh Khaled.

 

Secara kebetulan, tiga pegawai kanan LTAT meletak jawatan, bermula dengan ketua pegawai eksekutif Datuk Ahmad Nazim Abd Rahman pada 31 Jan, diikuti pengerusi Tan Sri Raja Mohamed Affandi Raja Mohamed Noor pada 8 Feb.

 

Pada 19 Feb, pengarah strategik kanan LTAT Dayana Rogayah Omar juga dilaporkan telah mengemukakan peletakan jawatannya. - DagangNews.com