KHPT Holdings dapat kelulusan penyenaraian di Pasaran ACE Bursa Malaysia | DagangNews Skip to main content

KHPT Holdings dapat kelulusan penyenaraian di Pasaran ACE Bursa Malaysia

Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMUR 15 Julai - KHPT Holdings Berhad (KHPT) menerima kelulusan daripada Bursa Malaysia Securities Berhad untuk disenaraikan di Pasaran ACE Bursa Securities. 

 

Tawaran awam permulaan (IPO) syarikat pembekal alat ganti industri automotif tempatan itu akan melibatkan terbitan awam sebanyak 108.64 juta saham biasa baharu dalam KHPT.

 

Menurut prospektus KHPT, 78,465,200 Saham Penawaran Awam akan ditawarkan kepada pelabur terpilih melalui penempatan persendirian, 20,119,400 saham biasa baharu kepada orang awam Malaysia manakala 10,059,700 saham dikhaskan untuk permohonan oleh pengarah dan pekerja KHPT serta anak syarikatnya yang layak.

 

Kumpulan KHPT terlibat dalam pembuatan dan penjualan alat ganti automotif kepada pengeluar tempatan, terutamanya masing-masing kepada pembekal dan pengilang Tier-1 masing-masing. 

 

Kepakaran Kumpulan dalam penyelesaian acuan tera logam dan kejuruteraan proses bersama dengan perkhidmatan tera logam dan sub-pemasangan yang telah membolehkan Syarikat membina rekod prestasinya dalam industri selama lebih 25 tahun. 

 

khpt

 

Alat ganti automotif yang dibekalkan oleh Syarikat terdiri daripada bahagian badan, struktur tempat duduk dan bahagian lain.

 

Operasi pembuatan Kumpulan berpusat di kilangnya dengan keluasan binaan melebihi 100,000 kaki persegi yang terletak di Tanjung Panglima Garang, Kuala Langat, Selangor.

 

Pengarah Urusan Kumpulan KHPT, Datin Eloise See, berkata, pihaknya sangat berbangga untuk mengumumkan bahawa KHPT semakin hampir dengan objektif untuk disenaraikan di Pasaran ACE Bursa Securities. 

 

"Ini menandakan pencapaian penting dalam perjalanan korporat kami kerana kami berhasrat untuk mengukuhkan kedudukan kami sebagai pengeluar alat ganti kereta yang diiktiraf dan pembekal penyelesaian dalam pasaran automotif yang berpatutan. 

 

"Hasil daripada IPO akan memudahkan pembesaran perniagaan kami dengan membiayai perbelanjaan modal dan keperluan modal kerja kami. Antara lain, pembelian mesin tekan baru dan peralatan automasi akan membolehkan kami meningkatkan kapasiti pembuatan dan kecekapan kami. 

 

"Tambahan pula, penambahan barisan pembuatan baru akan memberikan fleksibiliti tambahan dalam pembuatan pelbagai komponen automotif yang kami sediakan kepada pelanggan,” jelasnya.

 

KAF Investment Bank Berhad adalah Penasihat Utama, Penaja, Penerbit Tunggal dan Ejen Penempatan Tunggal untuk IPO ini. - DagangNews.com