KKM teruskan perjanjian konsesi dengan Pharmaniaga walaupun berstatus PN17 | DagangNews Skip to main content

KKM teruskan perjanjian konsesi dengan Pharmaniaga walaupun berstatus PN17

KUALA LUMPUR 18 April - Kementerian Kesihatan (KKM) akan meneruskan perjanjian konsesinya dengan Pharmaniaga Berhad yang disenaraikan di bawah kategori Nota Amalan 17 (PN17) bagi penyediaan ubat-ubatan dan bekalan perubatan kepada kemudahan KKM.

 

Menteri Kesihatan, Dr. Zaliha Mustafa berkata, Pharmaniaga telah memeterai perjanjian konsesi jangka panjang dengan KKM, justeru kementerian akan meneruskan perjanjian dengan syarikat farmaseutikal itu.

 

“Kami (KKM dan Pharmaniaga) sebenarnya bekerja rapat,  kami telah menerima pakai (perkhidmatan) yang panjang dalam hal logistik dengan Pharmaniaga.

 

“Jadi sememangnya kami amat memerlukan mereka (Pharmaniaga) dan saya rasa adalah tanggungjawab kami untuk cuba membantu, dan kami telah memutuskan untuk meneruskan konsensus kami dengan syarikat itu,” katanya pada sidang media selepas menghadiri mesyuarat townhall mengenai Health White Paper di wilayah tengah, hari ini.

 

Anak syarikat milik penuh Pharmaniaga, Pharmaniaga Logistics Sdn. Bhd. pada mulanya telah diberikan perjanjian konsesi untuk membekalkan kemudahan kesihatan awam dengan ubat-ubatan dan bekalan perubatan oleh KKM pada 1994.

 

Perjanjian konsesinya dengan KKM dilanjutkan enam bulan Disember lalu sehingga akhir Jun untuk memudahkan perjanjian baharu.

 

Ketika ditanya mengenai tempoh perjanjian konsesi dengan Pharmaniaga, Dr. Zaliha mendedahkan bahawa konsesi itu akan diteruskan "selama sepuluh tahun lagi".

 

Pharmaniaga jatuh ke status PN17 selepas mencatatkan ekuiti negatif berikutan kerugian bersih suku tahunan terbesarnya sebanyak RM664.39 juta bagi suku keempat berakhir 31 Disember 2022 (4QFY22), daripada keuntungan bersih RM85.47 juta pada 4QFY21, manakala pendapatan bertambah baik 21.2% kepada RM862.72 juta.

 

Pharmaniaga dimiliki 52% oleh Boustead Holdings Berhad, 59.42% ekuiti dimiliki oleh Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) yang mempunyai kepentingan langsung 8.6% dalam Pharmaniaga. - DagangNews.com