Konsortium Transnasional lupuskan perniagaan bas ekspres bagi penuhi pelan regularisasi PN17 | DagangNews Skip to main content

Konsortium Transnasional lupuskan perniagaan bas ekspres bagi penuhi pelan regularisasi PN17

KUALA LUMPUR 28 Sept - Konsortium Transnasional Bhd (KTB) bercadang melupuskan perniagaan bas ekspresnya sebagai sebahagian daripada rancangan regularisasi kumpulan itu untuk menyesuaikan keadaan kewangannya bagi menangani status Nota Amalan 17 (PN17).

 

Kumpulan itu berkata ia akan melupuskan Park May Bhd milik penuh kepada Nadicorp Holdings Sdn Bhd, sebuah syarikat yang mempunyai kepentingan dalam pengangkutan, pembuatan, perniagaan tani dan hartanah, dengan jumlah nominal RM1 kerana prospek perniagaan bas ekspres itu masih tidak menentu.

 

KTB menambah bahawa pihak-pihak juga telah bersetuju bahawa sejumlah RM51.46 juta yang terhutang oleh KTB dan unitnya Citiliner Sdn Bhd kepada Nadicorp dan Park May diketepikan sebagai sebahagian daripada perjanjian itu.

 

Pemegang saham utama Nadicorp ialah Tan Sri Mohd Nadzmi Mohd Salleh, bersama firma berkaitan, Lengkap Suci Sdn Bhd, sebelum ini merupakan pemegang saham utama KTB, dengan jumlah kepentingan lebih 10%.


 

Tan Sri Mohd Nadzmi Mohd Salleh
Tan Sri Mohd Nadzmi Mohd Salleh

 


Mereka tidak lagi menjadi pemegang saham utama KTB pada 17 Ogos, dengan pegangan saham kolektif mereka berkurangan kepada 9.57%, kata KTB dalam pemfailan bursa.

 

Pelan regularisasi KTB juga termasuk penempatan persendirian sebanyak 125 juta saham baharu, mewakili 26.61% saham sedia ada kepada pihak ketiga bebas pada harga terbitan 16 sen sesaham.

 

Pihak ketiga ialah SWC Capital Sdn Bhd, AJK Hartanah Sdn Bhd, Supreme Home Appliances Sdn Bhd, Ho Teik Suan, Shin Kam Sun, Foong Kah Heng, Loy Chee Jin, Ong Tong Pheng @ Eng Ah Toon, Mohd Afizan Mohd Ariff, Lim Chin Kean, Andy Woo Weng Kok, Rondy Yunanda Yong, Datuk Chan Wah Kiang dan Darren Cheong Hao Yuan.

 

Berdasarkan harga terbitan 16 sen sesaham penempatan, KTB dijangka mengumpul hasil kasar sebanyak RM20 juta, yang akan digunakan untuk modal kerja perniagaan pembinaan kumpulan itu.

 

Pada masa ini, KTB berkata ia mempunyai tujuh projek pembinaan terdiri daripada enam projek berjumlah RM375.83 juta, dan satu lagi berjumlah RM109.61 juta.

 

Satu lagi langkah yang dicadangkan oleh KTB ialah pengurangan modal saham, yang melibatkan pengurangan modal saham daripada RM54.49 juta kepada RM5.45 juta.

 

KTB berkata kredit RM49.04 juta hasil daripada pembatalan modal saham itu akan digunakan untuk menghapuskan kerugian terkumpul kumpulan itu.

 

Menerusi pelan penyusunan semula itu, kumpulan itu akan dapat keluar daripada perniagaannya yang merugikan, seterusnya membendung sebarang potensi kerugian kepada kumpulan itu, kata KTB.

 

Pada masa yang sama, ini boleh mengurangkan liabilitinya dan mengukuhkan kedudukan kewangan kumpulan, serta mendapatkan dana tambahan untuk melaksanakan projek yang sedang dijalankan, untuk kembali kepada keuntungan.

 

Ini akan membantu dalam menangani status PN17 KTB dengan mengurangkan kerugian terkumpul dan menambah baik kedudukan dana pemegang saham. Kumpulan itu dijangka mencatat keuntungan proforma sebanyak RM43.03 juta daripada latihan ini.

 

KTB terjerumus ke dalam PN17 pada April 2020, selepas juruauditnya menonjolkan ketidakpastian ketara dalam keupayaan kumpulan untuk meneruskan usaha dalam penyata kewangan terauditnya bagi tahun kewangan berakhir 31 Dis 2018 (FY18).

 

Kumpulan itu, yang mengalami kerugian sejak FY18, melaporkan kerugian bersih sebanyak RM11.81 juta bagi separuh pertama FY22, atas hasil sebanyak RM36.77 juta.

 

Saham dalam KTB ditutup tidak berubah pada 20 sen pada Selasa, memberi kumpulan itu nilai sebanyak RM93.96 juta. - Dagangnews.com