Kontrak kerajaan, jualan produk pengguna bakal meningkatkan kedudukan Duopharma- UOB Kay Hian | DagangNews Skip to main content

Kontrak kerajaan, jualan produk pengguna bakal meningkatkan kedudukan Duopharma- UOB Kay Hian

KUALA LUMPUR 14 Feb - Duopharma Biotech Bhd dilihat sangat menjanjikan susulan beberapa perkembangan terkini melibatkan syarikat itu, kata UOB Kay Hian (UOBKH) Research.

 

Menurut firma penyelidikan itu, kejayaan mendapatkan kontrak kerajaan dengan terma yang ditambah baik dan pembaharuan konsesi di samping potensi pertumbuhan dalam jualan penjagaan kesihatan pengguna memberi petanda baik untuk syarikat itu.

 

"Duopharma telah menetapkan harga dalam kadar pertukaran asing sebanyak AS$4.70 untuk kontrak senarai pembelian produk (APPL) yang diluluskan untuk menggambarkan kadar pasaran semasa.

 

"Memandangkan syarat yang dipertingkatkan, hasil APPL yang menyumbang 60% daripada jualan sektor awam Duopharma boleh meningkatkan sedikit margin pada suku ketiga berakhir 30 September 2024 (3Q24) kerana terdapat antara enam dan tujuh bulan inventori tertunggak," kata nota kajian itu.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Duopharma terima lanjutan kontrak selama enam bulan bagi membekalkan produk kepada hospital, klinik kerajaan

 

Walaupun gelombang COVID-19 baru-baru ini mungkin telah membantu jualan penjagaan kesihatan pengguna namun dijangkakan berlaku penurunan tahun ke tahun memandangkan kesan asas yang tinggi.

 

"Gelombang itu adalah jangka pendek (dua bulan) dan ia mungkin memuncak dalam usaha untuk meningkatkan imuniti peribadi dan dengan itu memangkin jualan penjagaan kesihatan peribadi Duopharma," jelasnya.

 

Sementara itu, pembaharuan konsesi Pharmaniaga Bhd dengan Kementerian Kesihatan untuk melaksanakan pemerolehan, penyimpanan, pembekalan dan penghantaran produk perubatan ke pejabat dan kemudahan kementerian akan menjadi rahmat kepada industri.

 

Kontrak itu adalah lanjutan tujuh tahun sehingga 30 Jun 2030.

 

"Kami mengumpul barang serahan oleh Duopharma kepada Pharmaniaga berjumlah antara RM20 juta dan RM30 juta sebulan," kata firma penyelidikan itu.

 

Mengenai keputusan suku keempat 2023 yang akan dikeluarkan tidak lama lagi, firma itu menjangkakan suku tahun yang lemah disebabkan oleh jualan sektor awam yang lebih rendah, yang boleh menyaksikan peningkatan pendapatan yang berurutan berikutan rangsangan oleh insentif cukai pelaburan. semula berpandu.- DagangNews.com