Kumpulan BGMC capai penyelesaian ke atas saman RM180 juta yang difailkan oleh bekas rakan kongsi | DagangNews Skip to main content

Kumpulan BGMC capai penyelesaian ke atas saman RM180 juta yang difailkan oleh bekas rakan kongsi

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 19 Mei - Kumpulan BGMC telah mencapai penyelesaian bersama bekas rakan kerjasamanya, DPI Solar 1 Pte. Ltd. yang memulakan tuntutan mahkamah RM180 juta terhadap kumpulan itu dan 23 yang lain selepas dikaitkan dengan penipuan serta kerugian melibatkan penjualan dua loji solar fotovoltaik di Kuala Muda, Kedah dan Machang, Kelantan pada tahun lalu.

 

Peguam cara BGMC memaklumkan perkara itu dalam satu kenyataan menyatakan bahawa ia merupakan resolusi komprehensif kepada semua prosiding undang-undang yang difailkan oleh Kazuomi Kaneto dan DPI Solar 1, yang sebelum ini memegang 40% kepentingan dalam loji itu.

 

"Penyelesaian ini dicapai dengan tegas tanpa sebarang pengakuan salah laku dan/atau liabiliti oleh mana-mana pihak," kata peguam cara BGMC, Tetuan Thomas Philip dalam kenyataan itu.

 

Dalam saman yang difailkan pada Julai tahun lalu, Kaneto dan DPI Solar 1 mendakwa Kumpulan BGMC didakwa melakukan penipuan, salah nyata, konspirasi dan pelanggaran kewajipan fidusiari, antara lain, apabila ia menjual BGMC Bras Power dan Idiwan Solar syarikat bernama reNIKOLA Holdings Sdn Bhd, tanpa persetujuan rakan kongsi.

 

reNIKOLA telah dikenal pasti dalam saman itu sebagai kesatria putih yang dibawa masuk oleh BGMC bagi memastikan kedua-dua projek itu siap.

 

Sebelum ini dilaporkan, sebulan selepas saman difailkan, pihak yang bertikai cuba mencapai penyelesaian.

 

"Kami sangat gembira dengan penyelesaian itu, yang jelas menunjukkan bahawa reNIKOLA mampu menyampaikan bukan sahaja penyelesaian, tetapi juga membenarkan perjanjian penyelesaian komprehensif ini untuk pelanggan kami," kata Mathew Thomas Philip, pengasas dan rakan kongsi pengurusan Tetuan Thomas Philip.

 

Menurut firma guaman itu, penyelesaian itu berikutan langganan reNIKOLA baru-baru ini untuk saham keutamaan boleh tebus baharu dan pembelian tiga syarikat yang memegang petak tanah di mana kedua-dua loji tenaga solar itu berada.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan BGMC, Datuk Teh Kok Lee berkata, butiran penyelesaian adalah sulit dan pihaknya tidak boleh memberikan sebarang maklumat lanjut mengenai perkara itu.

 

"Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang terlibat dan pasukan undang-undang kami atas kerja keras dan dedikasi mereka dalam mencapai resolusi yang memuaskan semua pihak," katanya 

 

Penyelesaian itu akan membolehkan Kumpulan BGMC memberi tumpuan kepada perniagaan terasnya dan kepentingan semua pihak berkepentingan yang terlibat, tambah kenyataan itu. - DagangNews.com