Johor Plantations Group dapat kelulusan SC untuk penyenaraian Pasaran Utama | DagangNews Skip to main content

Johor Plantations Group dapat kelulusan SC untuk penyenaraian Pasaran Utama

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 2 April - Johor Plantations Group Bhd (JPG), sebelum ini dikenali sebagai Johor Plantations Bhd, telah mendapat kelulusan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) untuk menyenaraikan di Pasaran Utama Bursa Malaysia Securities Bhd.

 

Tawaran awam permulaan (IPO) sehingga 875 juta sahamnya akan terdiri daripada terbitan awam sebanyak 464 juta saham baharu, dan tawaran untuk jualan meningkat. kepada 411 juta saham sedia ada, kata syarikat perladangan kelapa sawit huluan itu.

 

Daripada 875 juta saham ini, sehingga 485 juta akan disediakan kepada rakyat Malaysia dan institusi asing, 312.5 juta akan diperuntukkan kepada pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri.

 

Sebanyak 50 juta saham akan disediakan untuk permohonan orang ramai Malaysia melalui pengundian, manakala baki 27.5 juta saham akan diperuntukkan untuk orang yang layak yang telah menyumbang kepada kejayaan kumpulan itu.

jpg

Pengarah Urusan JPG Mohd Faris Adli Shukery berkata syarikat itu bersedia untuk berkembang ke segmen hiliran perniagaan perladangan, dan mempelbagaikan penawaran produknya untuk memasukkan minyak dan lemak khusus untuk pengeluaran makanan.

 

“Langkah strategik ini akan meningkatkan kedudukan kami sebagai pengeluar kelapa sawit bersepadu sepenuhnya, dan menjana pendapatan tambahan merentasi keseluruhan rantaian nilai.

 

 

 

 

“Ia juga dijangka menjana nilai pemegang saham yang positif, mencerminkan komitmen kami terhadap penciptaan kekayaan jangka panjang untuk pelabur kami,” katanya.

 

Mohd Faris berkata JPG akan menggunakan sebahagian daripada hasil IPO secara strategik untuk membina kompleks minyak sawit mampan bersepadu, sambil memastikan kesinambungan perniagaan melalui strategi penanaman semula yang berdisiplin.

JPG Mohd Faris Adli Shukery
                                       Mohd Faris Adli Shukery

 

 

“Memandangkan rekod prestasi kami yang bereputasi dan model perniagaan bersepadu yang mantap, kami yakin dengan trajektori pertumbuhan masa depan kami, dan akan kekal teguh dalam komitmen kami untuk memberikan kecemerlangan sambil mematuhi amalan perladangan yang mampan,” katanya.

 

RHB Investment Bank Bhd adalah penasihat utama, penyelaras global bersama, pengumpul buku bersama, penaja jamin pengurusan dan penaja jamin bersama untuk pelaksanaan IPO.

 

AmInvestment Bank Bhd dan CIMB Investment Bank Bhd merupakan penyelaras global bersama, pengumpul buku bersama dan penaja jamin bersama.

 

CLSA Singapore Pte Ltd dan CLSA Securities Malaysia Sdn Bhd pula menjadi penyelaras global bersama dan pengumpul buku bersama, manakala Affin Hwang Investment Bank Bhd ialah pengumpul buku bersama dan penaja jamin bersama. - DagangNews.com