Langkah KESM kurangkan segmen EMS dorong Kenanga Research berpendirian `berhati-hati' | DagangNews Skip to main content

Langkah KESM kurangkan segmen EMS dorong Kenanga Research berpendirian `berhati-hati'

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 12 Okt - Kenanga Research berhati-hati dengan rancangan KESM Industries Bhd untuk mengurangkan segmen perniagaan perkhidmatan pembuatan elektronik (EMS).

 

Firma itu berkata KESM telah merancang RM44 juta lagi untuk perbelanjaan modal (capex) pada suku pertama (S1) 2023 bagi membeli peralatan baharu dengan menjangkakan permintaan yang lebih tinggi ke atas perkhidmatan burn-in dan ujian kerana ia mengurangkan segmen EMSnya.

 

"Bagaimanapun, fasa peralihan akan terjejas oleh kos buruh yang tidak diserap serta kadar penggunaan yang lebih rendah berikutan penutupan yang berterusan di China," katanya.

 

Kenanga Research berkata operasi syarikat di Tianjin, China terus berdepan impak buruk daripada dasar sifar-Covid yang berterusan yang berpotensi membawa kepada penggunaan suku-ke-suku (QoQ) yang lebih rendah untuk Q1 2023.

 

"Bagaimanapun, kumpulan itu tetap berharap peningkatan tahun ke tahun (YoY) pada tahun kewangan 2023 (FY23), walaupun pada kadar beransur-ansur," katanya.

 

Kenanga Research mengekalkan ramalannya dan penetapan "Market Perform" ke atas KESM tetapi mengurangkan harga sasarannya kepada RM6.65.

 

Firma itu berkata ini telah dilakukan untuk mencerminkan kesan negatif serta-merta daripada peralihan sebelum kapasiti baharu meningkat secara beransur-ansur pada separuh kedua FY23.

 

"Risiko terhadap panggilan kami termasuk rancangan pengembangan yang digagalkan oleh potensi kelembapan dalam permintaan semikonduktor automotif, masalah leceh daripada melatih semula pekerja daripada segmen EMS kepada segmen burn-in dan penutupan di China semakin teruk yang boleh menghalang kilang Tianjinnya daripada meraih pulangan modal," ujar Kenanga Research. - DagangNews.com