LHDN dapatkan kerjasama pihak berkuasa cukai negara lain bagi memerangi pengelak cukai | DagangNews Skip to main content

LHDN dapatkan kerjasama pihak berkuasa cukai negara lain bagi memerangi pengelak cukai

KUALA LUMPUR 7 Jun - Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) mahu meningkatkan kerjasama dengan pihak berkuasa cukai negara lain bagi memerangi pengelakan cukai dalam kalangan individu dan perniagaan yang mempunyai aset bernilai tinggi di luar negara sebagai reaksi terhadap pendedahan mengenai lebih 500 hartanah di Dubai dimiliki rakyat Malaysia.

 

LHDN menyatakan kepentingan pertukaran data automatik antara pengawal selia cukai dari negara berbeza untuk mengenal pasti individu yang memegang aset di luar negara dan menilai sama ada cukai telah dielakkan.

 

“LHDN mempunyai platform yang mantap untuk bertukar maklumat dengan pengawal selia cukai dari negara lain dan bertujuan mewujudkan kerjasama yang lebih erat antara pihak berkuasa cukai bagi mendapatkan maklumat yang diperlukan untuk pematuhan cukai.

 

"Semua maklumat yang diterima akan digunakan dalam aktiviti pematuhan cukai untuk membendung sebarang kebocoran dan pengelakan cukai," katanya dalam satu kenyataan kepada Malaysiakini.

 

Selain itu, LHDN menyatakan usahanya untuk memperoleh data akaun kewangan yang dimiliki oleh pembayar cukai Malaysia di luar negara melalui pelaporan berasaskan hubungan negara dengan negara (G to G).

 

“Ini melibatkan pelaksanaan pelbagai langkah pencegahan, termasuk mengukuhkan undang-undang sedia ada, pendidikan cukai berterusan, dan kerjasama dengan negara asing melalui perjanjian cukai dan dasar cukai antarabangsa,” tambahnya.

 

Siasatan baru-baru ini, yang diketuai oleh Projek Pelaporan Jenayah dan Rasuah Terancang (OCCRP) dan diketengahkan oleh Malaysiakini, mendedahkan bahawa lebih 300 rakyat Malaysia disenaraikan sebagai pemilik hartanah di Dubai, secara kolektif memiliki lebih 500 hartanah di bandar itu.

 

 

Palm Jumeirah

 

 

Ini termasuk hartanah mewah di pencakar langit tertinggi di dunia Burj Khalifa atau pulau tiruan Palm Jumeirah yang ikonik, bersama hartanah yang dimiliki oleh Shah Rukh Khan dan David serta Victoria Beckham.

 

Walaupun memiliki hartanah di Dubai adalah sah, daya tarikan pasaran hartanah kepada spekulator hartanah, pengubahan wang haram dan pengelakan cukai sebahagiannya disebabkan oleh ketiadaan cukai tertentu seperti cukai ke atas keuntungan modal dan sewa.

 

Tambahan pula, kemungkinan membeli hartanah menggunakan mata wang kripto menambahkan lagi tarikannya sebagai saluran untuk menyembunyikan dana yang dicuci dengan akauntabiliti yang minimum. - DagangNews.com