Lima syarikat Malaysia dituduh mempunyai kaitan dengan Iran, Rusia disekat oleh AS sejak Disember 2023 - MITI | DagangNews Skip to main content

Lima syarikat Malaysia dituduh mempunyai kaitan dengan Iran, Rusia disekat oleh AS sejak Disember 2023 - MITI

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 18 Julai - Sebanyak lima syarikat berpangkalan di Malaysia telah dikenakan sekatan oleh AS sejak Disember 2023, menurut Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI) Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz.

 

Lima syarikat itu ialah Skyline Advanced Technologies Sdn Bhd, Nava Hobbies Sdn Bhd, Integrated Scientific Microwave Technology Sdn Bhd, Arta Wave Sdn Bhd dan Jatronics Sdn Bhd.

 

Dalam jawapan bertulis Parlimen kepada Datuk Seri Ronald Kiandee (Perikatan Nasional-Beluran), Zafrul berkata, syarikat-syarikat ini disyaki atau telah dituduh melakukan aktiviti perdagangan dan membekalkan barangan yang memudahkan pemindahan bahan, komponen dan teknologi strategik untuk program senjata Iran atau kepada angkatan tentera Rusia.

 

 

Bagaimanapun, tiada satu pun daripada syarikat ini berdaftar dengan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) untuk lesen atau insentif pengilangan, bermakna mereka adalah peniaga dan bukan pengilang, kata Zafrul.

 

 

Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz
                               Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz

 

 

Sementara itu, menjawab soalan Lim Lip Eng (PH-Kepong) mengenai status siasatan terhadap Jatronics dan apakah tindakan susulan kerajaan, MITI berkata ia telah berhubung dan berjumpa dengan pengarah syarikat tersebut untuk mendapatkan gambaran sebenar situasi yang berlaku.

 

"Jatronics memaklumkan kebanyakan aktiviti pengeksportan mereka melibatkan eksport barangan litar bersepadu terutamanya ke Rusia," katanya.

 

Menurutnya, MITI sentiasa berhubung dengan Kedutaan AS di Kuala Lumpur untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai sekatan unilateral tersebut dan pada masa yang sama mengadakan satu sesi perkongsian maklumat mengenai tatacara menyahsenarai syarikat daripada sekatan berkaitan dengan sebuah firma guaman Amerika Syarikat (secara probono).

 

Dalam pada itu, MITI turut bekerjasama dengan Bank Negara Malaysia (BNM) untuk mendapatkan pandangan lanjut berkaitan implikasi perkhidmatan kewangan kepada syarikat yang disekat secara unilateral.

 

Zafrul menegaskan larangan unilateral yang dikenakan oleh AS tidak memberi kesan kepada nilai keseluruhan eksport Malaysia, tetapi menjejaskan syarikat individu dengan memotong akses mereka kepada sistem kewangan, perdagangan dan perkhidmatan yang berpangkalan di AS.

 

Menteri menegaskan bahawa perdagangan Malaysia kekal berdaya tahan dan kukuh pada Mei 2024, dengan pertumbuhan 10.3% tahun ke tahun (y-o-y) kepada RM246.31 bilion, tertinggi sejak Oktober 2022.

 

Nilai eksport meningkat untuk bulan kedua berturut-turut sebanyak 7.3% kepada RM128.22 bilion, manakala import meningkat 13.8% kepada RM118.09 bilion, menghasilkan lebihan dagangan sebanyak RM10.14 bilion.

 

Zafrul berkata pertumbuhan eksport dipacu oleh eksport kukuh produk elektrik dan elektronik (E&E), minyak sawit, pembuatan logam, peralatan optik dan saintifik, serta produk besi dan keluli.

 

Ini terutamanya, eksport produk E&E mengekalkan pertumbuhan positif selama dua bulan berturut-turut, dengan peningkatan ketara kepada rakan dagang Asean, AS, dan Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA), termasuk Mexico dan Kanada.

 

Eksport kepada rakan dagangan FTA meningkat 4.5% tahun ke tahun kepada RM87.64 bilion.

 

Zafrul menambah, Malaysia terus komited untuk mengukuhkan hubungan perdagangan dengan semua negara rakan kongsi dan memastikan pertumbuhan ekonomi berterusan walaupun menghadapi cabaran luar. - DagangNews.com