Lynas sasarkan pengeluaran pertama bagi nadir bumi berat di Malaysia pada 2025 | DagangNews Skip to main content

Lynas sasarkan pengeluaran pertama bagi nadir bumi berat di Malaysia pada 2025

KUALA LUMPUR 27 Jun - Lynas Rare Earths Australia berkata unit Malaysianya menyasarkan pengeluaran pertama dua produk nadir bumi berat yang diasingkan pada 2025.

 

Pengeluar nadir bumi terbesar dunia di luar China berkata dalam kenyataannya, proses baharu akan menghasilkan disprosium dan terbium yang berasingan - kedua-duanya digunakan dalam pembuatan magnet dan barangan elektronik - di Lynas Malaysia buat kali pertama.

 

Lynas berkata, konfigurasi semula salah satu litar pengekstrakan pelarut unit Malaysianya akan memudahkan pengeluaran dua mineral nadir bumi, dengan pentauliahan dan peningkatan dijangka pada pertengahan 2025.

 

``Lynas juga sedang meneruskan aktiviti pra-pembinaan untuk kemudahan pemprosesan nadir bumi AS yang dirancangnya," menurut laporan REUTERS.

 

Pengumuman pengeluaran Lynas untuk unit Malaysianya dibuat selepas kilang itu mula beroperasi semula pada Januari. 

 

 

waionuiomata

 

 

Pada 24 Oktober tahun lalu, kerajaan bersetuju memperbaharui lesen operasi Lynas Malaysia, membolehkan syarikat itu meneruskan pengimportan dan pemprosesan nadir bumi sehingga Mac 2026.

 

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Chang Lih Kang berkata, pelanjutan lesen itu membolehkan kesinambungan aktiviti keretakan dan larut lesap Lynas.

 

Bagaimanapun, Chang berkata ini adalah syarat di mana Lynas harus memastikan kandungan radioaktif dalam sisa penulenan larut lesap air (WLP) berada di bawah 1 Becquerel setiap gram melalui program penyelidikan dan pembangunan yang disokong oleh pakar tempatan.

 

"Keputusan Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB) adalah berdasarkan penemuan makmal awal yang menunjukkan bahawa unsur radioaktif torium boleh diekstrak daripada sisa WLP, membolehkan mereka dilepaskan daripada kawalan undang-undang di bawah Akta Pelesenan Bangunan Atom," katanya pada sidang media. - DagangNews.com