MAHB mungkin berdepan pengendali lapangan terbang baharu di bawah perjanjian operasi 2023 | DagangNews Skip to main content

MAHB mungkin berdepan pengendali lapangan terbang baharu di bawah perjanjian operasi 2023

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 10 Feb - Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) mungkin berdepan saingan daripada pengendali lapangan terbang baharu yang mungkin ditubuhkan melalui model perkongsian awam-swasta, kata Kenanga Research.

 

Menurut penganalisis firma itu, Raymond Choo Ping Khoon, di bawah perjanjian operasi 2023 (OA 2023), yang belum dimuktamadkan, kerajaan mempunyai hak untuk menyusun semula industri lapangan terbang melalui kaedah kelompok, pemotongan, pelupusan lapangan terbang atau terminal sedia ada, atau penstrukturan semula pemilikan mana-mana kemudahan, tertakluk kepada persetujuan bersama dengan MAHB.

 

“Terdapat kepercayaan kukuh bahawa model perkongsian awam-swasta boleh mempercepatkan pembangunan dan pengembangan lapangan terbang di seluruh negara.”

 

Di bawah OA 2023, kerajaan dan MAHB akan dapat membiayai pembangunan lapangan terbang sama ada dengan peruntukan kerajaan melalui perbelanjaan pembangunan atau mekanisme model pemulihan pelaburan yang sesuai, dengan kos purata wajaran modal ditentukan hanya semasa pelaksanaan projek.

 

Manakala Pembangunan Lapangan Terbang Dana juga akan disediakan untuk menerima sumbangan daripada pengguna lapangan terbang, orang ramai, dan syarikat penerbangan.

 

“Beban yang diringankan pada belanjawan besar (perbelanjaan modal), terutamanya untuk pembesaran dan penyelenggaraan lapangan terbang, adalah positif untuk MAHB,” menurut Choo dalam nota penyelidikan hari ini.

 

 

Raymond Choo Ping Khoon
           Raymond Choo Ping Khoon

 


Mengenai unjuran, beliau berkata ketibaan pelancong akan meningkat empat kali ganda kepada 9.6 juta tahun ini, daripada anggaran 2.5 juta tahun lepas, disokong oleh pulangan perniagaan dan perjalanan udara santai, pembatalan semua kuarantin semasa ketibaan dan keperluan ujian di Malaysia dari lepas Ogos, dan pembukaan semula China secara beransur-ansur, yang secara sejarah menyumbang kepada kira-kira 12% daripada jumlah ketibaan pelancong di Malaysia.

 

“Ini sepatutnya menyokong pertumbuhan dalam permintaan daya tampung penumpang MAHB pada 2023. Kami menjangkakan trajektori trafik berkembang pada bulan-bulan berikutnya, kerana syarikat penerbangan terus mengaktifkan semula lebih banyak pesawat untuk menyamai peningkatan permintaan.

 

“Meningkatkan trajektori pertumbuhan trafik ialah pergerakan pesawat yang menghala ke arah peningkatan penerbangan jarak sederhana dan jauh ke destinasi Perth, Sydney dan Auckland, Asia Tenggara dan Asia Selatan.

 

“Baru-baru ini, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur menyaksikan kembalinya Kuwait Airways selepas berehat selama tujuh tahun, manakala dua lagi syarikat penerbangan asing, KLM Royal Dutch Airlines dan All Nippon Airways, masing-masing akan meneruskan operasi penerbangan tanpa henti ke Amsterdam dan Tokyo, selepas menghentikan sementara operasi kerana pandemik COVID-19.”

 

Malaysia Airlines juga meningkatkan kekerapan penerbangannya ke Tokyo mulai November tahun lepas, manakala penerbangan AirAsia X Malaysia meningkat kepada 44 kali seminggu merentasi 10 laluan dari tempoh yang sama.

 

 

mahb

 

 

Choo, bagaimanapun, memberi amaran bahawa cadangan baru-baru ini untuk mengekalkan tarif lapangan terbang pada kadar yang sama boleh menjejaskan keupayaan MAHB untuk menjana aliran tunaimencukupi untuk tujuan perbelanjaan modal, terutama pengembangan dan penyelenggaraan lapangan terbang.

 

“Walaupun Mavcom (Suruhanjaya Penerbangan Malaysia) juga telah mencadangkan mekanisme untuk MAHB untuk membayar balik kerugian yang ditanggung semasa RP1 (Tempoh Kawal Selia 1) dalam RP2, kami bimbang dengan aliran tunai MAHB melebihi RP1.

 

"Walaupun cadangan dalam kertas perundingan Mavcom tidak begitu penting, ia meningkatkan risiko pendapatan MAHB dengan ketara dalam jangka sederhana," tulisnya.

 

Kenanga mengekalkan penarafan "prestasi pasaran" ke atas MAHB dengan harga sasaran RM7 sesaham. - DagangNews.com