Majlis Perwakilan Pelajar IPT disaran tingkatkan kemahiran digital - Dr Ahmad Masrizal | DagangNews Skip to main content

Majlis Perwakilan Pelajar IPT disaran tingkatkan kemahiran digital - Dr Ahmad Masrizal


SHAH ALAM 5 Okt - Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) di semua pusat pengajian tinggi disaran supaya peka dengan kepimpinan dalam era digitalisasi dan mengambil langkah perlu untuk memperbaharui dan meningkatkan kemahiran kendiri dalam bidang digital.

 

Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Senator Datuk Dr Ahmad Masrizal Muhammad berkata, era kepimpinan MPP dalam norma baharu menuntut daya kepimpinan mahasiswa yang luar biasa.

 

Menurutnya, paksi kepimpinan bukan lagi berdasarkan prinsip konvensional sebaliknya mereka perlu berpegang pada prinsip digitalisasi.

 

Maknanya kata beliau, kegagalan MPP dalam mengurus dan menguasai kepimpinan bersifat ‘digital based’ akan menyebabkan mereka boleh hilang daya kecekapan yang diperlukan dalam detik sebegini.

 

Beliau berkata, tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) selama dua tahun tidak boleh dijadikan alasan untuk tidak melunaskan amanah dan tanggungjawab yang diberikan oleh pelajar.

 

“Hubungan simbiotik antara pelajar, MPP, universiti dan masyarakat perlu berlangsung dalam suasana norma baharu yang terlingkup dalam parameter dalam talian

 

“Saya sarankan MPP di seluruh negara selain UiTM agar peka dengan kepimpinan dalam era digitalisasi dan ambil langkah perlu untuk memperbaharui dan meningkatkan kemahiran kendiri dalam bidang ini,” katanya ketika merasmikan Konvensyen MPP UiTM Se–Malaysia 2021 yang dianjurkan secara hibrid bermula 4 hingga 7 Oktober 2021.

 

 

Dr Ahmad Masrizal
Senator Datuk Dr Ahmad Masrizal Muhammad

 

 

Konvensyen yang bertemakan Melakar Kepimpinan Berprestij turut dihadiri Naib Canselor UiTM, Profesor Dr Roziah Mohd Janor.

 

Dr Ahmad Masrizal berkata, penganjuran Konvensyen MPP Universiti Teknologi MARA (UiTM) Se–Malaysia 2021 mampu menerapkan nilai kepimpinan era baharu dalam menyuarakan pandangan melalui perbahasan dan perbincangan bersama melibatkan 244 ahli MPP seluruh UiTM dalam mencari resolusi bagi memenuhi keperluan mahasiswa.

 

Menurutnya, beliau mengagumi keupayaan MPP UiTM seluruh Malaysia yang cakna akan untung nasib mahasiswa melalui kepedulian yang tinggi terhadap masalah yang dihadapi mereka dalam hal open distance learning (ODL) dan sebagainya.

 

Program tersebut akan bermula dengan Persidangan MPP UiTM Se-Malaysia yang dilaksanakan mengikut jabatan antaranya Jabatan Pembangunan Mahasiswa, Jabatan Kebajikan Mahasiswa, Jabatan Pengurusan Sumber dan Informasi, Jabatan Perhubungan dan Antarabangsa serta berakhir dengan Persidangan Agung MPP UiTM Se-Malaysia. - DagangNews.com