Malaysia Airlines memperbaharui pendaftaran IOSA bagi tahun ke-10 dan pertama untuk Firefly | DagangNews Skip to main content

Malaysia Airlines memperbaharui pendaftaran IOSA bagi tahun ke-10 dan pertama untuk Firefly

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 29 Julai – Kumpulan Penerbangan Malaysia (MAG) mengumumkan Malaysia Airlines dan Firefly telah berjaya mencapai pendaftaran dalam Audit Keselamatan Operasi (IOSA) Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA) pada Julai 2024.

 

Ini menandakan tahun ke-10 pendaftaran untuk Malaysia Airlines dan audit pertama yang berjaya diselesaikan untuk Firefly sebagai syarikat penerbangan berdaftar IOSA, menandakan komitmen Kumpulan untuk memastikan piawaian keselamatan operasi selaras dengan penanda aras global IATA.

 

Pendaftaran untuk kedua-dua syarikat penerbangan berkuat kuasa serta-merta dan akan kekal sah sehingga 2026.

 

Pengauditan bagi kedua-dua syarikat penerbangan telah dijalankan pada Januari dan Februari 2024, meliputi lapan kawasan operasi termasuk organisasi dan sistem pengurusan keselamatan, operasi penerbangan, penghantaran penerbangan, kejuruteraan dan penyelenggaraan pesawat, operasi kabin, pengendalian darat, operasi kargo dan keselamatan operasi.

 

Pengarah Urusan Kumpulan MAG, Datuk Kapten Izham Ismail berkata, pihaknya gembira kerana kedua-dua Malaysia Airlines dan Firefly telah berjaya menyelesaikan audit IOSA, mengesahkan komitmen MAG yang tidak berbelah-bahagi untuk mengekalkan standard keselamatan global tertinggi dalam operasi dan prosedur.

 

"Pencapaian ini amat penting kerana ia menandakan pendaftaran awal Firefly sebagai syarikat penerbangan Berdaftar IOSA, mempamerkan dedikasi berterusan kami untuk memastikan persekitaran operasi yang selamat untuk organisasi kami.

 

 

Datuk Kapten Izham Ismail 
                                  Datuk Kapten Izham Ismail 

 

 

"Memandangkan keselamatan dan keselamatan adalah asas kepada nilai kami, kami akan terus menyemak dan mempertingkatkan proses kami dengan teliti untuk memenuhi trend industri penerbangan yang berkembang, sambil memastikan kami terus menyediakan perkhidmatan yang selamat dan boleh dipercayai kepada komuniti global yang kami berkhidmat,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

 

Sementara itu, Dr. Xie Xingquan, Naib Presiden Serantau IATA untuk Asia Utara dan Asia Pasifik (ad interim) berkata, sejak 2005, kadar kemalangan syarikat penerbangan IOSA hampir tiga kali lebih baik daripada syarikat penerbangan bukan IOSA.

 

"Dan peralihan kepada model berasaskan risiko menjadikan IOSA sebagai alat yang lebih berkuasa untuk membantu syarikat penerbangan dan pengawal selia mengekalkan dan meningkatkan tahap prestasi keselamatan yang sangat tinggi," ujar beliau.

 

Sebagai pendaftar pertama kali, Firefly tertakluk kepada kaedah audit konvensional yang dijalankan oleh Organisasi Audit (AO) bertauliah IATA. Pencapaian ini mencerminkan komitmen syarikat penerbangan untuk memastikan ia mematuhi piawaian kecemerlangan keselamatan dan operasi antarabangsa yang tertinggi.

 

parafrasa

 

Sementara itu, pendaftaran pembaharuan Malaysia Airlines mengikuti audit IOSA (RBI) Berasaskan Risiko yang menyeluruh terhadap keselamatan operasi syarikat penerbangan yang dijalankan oleh Juruaudit IATA.

 

Audit RBI memfokuskan pada potensi risiko keselamatan khusus untuk setiap syarikat penerbangan, beralih daripada metodologi satu saiz untuk semua, dan menyediakan penilaian menyeluruh terhadap sistem dan program keselamatan syarikat penerbangan.

 

Di samping itu, audit melibatkan semua peringkat pekerja, menyediakan penilaian holistik tentang cara dasar dan prosedur keselamatan difahami dan dilaksanakan di seluruh organisasi, daripada kakitangan barisan hadapan kepada pengurus yang bertanggungjawab.

 

Malaysia Airlines menjalani Audit IOSA pertamanya pada tahun 2005, mengekalkan kedudukannya yang lama sebagai ahli IATA dan perikatan oneworld, di mana pendaftaran aktif adalah keperluan untuk menjadi ahli.

 

Program IOSA ialah sistem penilaian yang diiktiraf dan diterima di peringkat antarabangsa yang direka untuk menilai sistem pengurusan dan kawalan operasi syarikat penerbangan.

 

Selama dua dekad, IOSA telah menetapkan penanda aras industri dalam pengauditan keselamatan, menyumbang kepada peningkatan prestasi keselamatan dan menyediakan langkah penjimatan kos yang meluas untuk syarikat penerbangan yang mengambil bahagian. - DagangNews.com