Malaysia Airports telah penuhi satu daripada empat prasyarat penswastaan | DagangNews Skip to main content

Malaysia Airports telah penuhi satu daripada empat prasyarat penswastaan

KUALA LUMPUR 13 Jun - Malaysia Airports Holdings Bhd (Malaysia Airports) memaklumkan telah memenuhi satu daripada empat pra-syarat bagi cadangan penswastaan pengendali lapangan terbang itu yang bernilai RM10.79 bilion.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, Malaysia Airports berkata, Pihak Berkuasa Am Untuk Persaingan Arab Saudi (GAC) mengeluarkan sijil yang mengesahkan bahawa perjanjian penswastaan ​​tidak memerlukan pemberitahuan kepada GAC.

 

Baki tiga prasyarat yang diperlukan adalah daripada Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom), Pihak Berkuasa Persaingan Turki dan Pihak Berkuasa Persaingan Mesir.

 

MAHB berkata, bagaimanapun pengumuman itu tidak bermakna untuk membuat tawaran oleh penawar bersama, dan tidak ada kepastian bahawa tawaran itu akan dibuat walaupun pra-syarat yang selebihnya dipenuhi.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Malaysia Airports raih untung bersih RM189.98 juta pada 1QFY24, lonjakan lebih 200%

 

Malaysia Airports bulan lalu telah menerima tawaran pengambilalihan daripada sekumpulan pelabur yang termasuk pemegang saham utamanya adalah Khazanah Nasional Bhd.

 

Konsortium diterajui Khazanah, bersama Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Global Infrastructure Partners (GIP) yang berpangkalan di New York, dan Pihak Berkuasa Pelaburan Abu Dhabi (ADIA), bersama-sama menawarkan RM11 sesaham untuk membeli semua baki saham yang belum dimiliki oleh mereka, menurut sebuah kenyataan.

 

Di bawah syarat-syarat cadangan, konsortium akan membeli semua baki 1.12 bilion saham MAHB yang tidak dimiliki pada masa tersebut, mewakili 58.77% pegangan, dengan harga RM11 setiap saham. - DagangNews.com