Malaysia bakal saksikan perluasan penyelidikan klinikal - BMI | DagangNews Skip to main content

Malaysia bakal saksikan perluasan penyelidikan klinikal - BMI

Gambar hiasan
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 9 Jan - Syarikat Fitch Solutions, BMI berkata, Malaysia akan mencatat pengembangan kemudahan dan keupayaan penyelidikan klinikalnya apabila permintaan untuk ujian tempatan meningkat.

 

Dalam ulasan pada 8 Januari 2024, firma itu berkata, persekitaran kawal selia akan terus berkembang untuk menyokong ekosistem percubaan klinikal yang semakin berkembang, dan Malaysia juga akan menyasarkan untuk menjalin perkongsian dan kerjasama yang lebih kukuh dengan syarikat farmaseutikal antarabangsa, institusi penyelidikan dan badan kawal selia.

 

Katanya, melihat kejayaan syarikat farmaseutikal utama seperti Roche, lebih ramai pembuat ubat akan memilih untuk melabur dalam ujian klinikal di Malaysia, meningkatkan sektor farmaseutikal negara.

 

BMI berkata pada 4 Januari 2023, Roche mencapai pencapaian penting dengan memulakan ujian klinikal pertama dalam manusia (FIH) perintisnya untuk petunjuk reumatologi di Malaysia.

 

Ia berkata, ia menandakan Malaysia sebagai negara pertama di rantau Asia Pasifik yang mengambil bahagian dalam kajian sedemikian dan meletakkan Malaysia sebagai peserta global ketujuh dalam usaha penyelidikan Roche.

 

Firma itu berkata sejak 2012, Roche menunjukkan komitmennya untuk memajukan penyelidikan perubatan di Malaysia melalui pelaburan kira-kira RM190 juta dalam ujian klinikal.

 

BMI berkata, sejak penubuhan Penyelidikan Klinikal Malaysia pada 2012, landskap percubaan klinikal Malaysia mengalami pertumbuhan yang luar biasa, menganjurkan lebih 2,300 kajian klinikal tajaan setakat ini.

 

Katanya, negara itu semakin diiktiraf oleh pembuat ubat kerana keupayaannya menjalankan ujian klinikal berbilang wilayah, disokong oleh penyiasat bertaraf dunia, infrastruktur yang mantap serta rangka kerja pengawalseliaan ketat mengutamakan keselamatan pesakit.

 

Pelancaran percubaan FIH global Roche untuk indikasi reumatologi di Malaysia amat mengesahkan kepakaran penyelidikan klinikal negara yang semakin berkembang.

 

"Bagaimanapun, Malaysia bersaing dengan negara lain di rantau ini untuk ujian klinikal.

 

"Negara seperti Singapura, Korea Selatan dan Taiwan mewujudkan reputasi kukuh dalam penyelidikan klinikal yang boleh menimbulkan cabaran kepada Malaysia untuk menarik ujian klinikal antarabangsa," katanya. - DagangNews.com