Malaysia berada di landasan betul untuk raih pertumbuhan lebih kukuh pada separuh kedua 2024 - HLIB | DagangNews Skip to main content

Malaysia berada di landasan betul untuk raih pertumbuhan lebih kukuh pada separuh kedua 2024 - HLIB

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 28 Jun - Malaysia berada di landasan yang betul untuk mencatat pertumbuhan ekonomi yang lebih kukuh pada separuh kedua tahun ini (2H24).

 

Unjuran optimis ini disokong oleh pasaran kerja negara yang stabil, langkah sokongan daripada kerajaan, pelaburan masuk yang meningkat, pemulihan berterusan dalam sektor pelancongan dan pemulihan dalam sektor luar, kata Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research.

 

Firma pembrokeran itu berkata, trajektori ekonomi positif dijangka mengukuhkan pasaran saham tempatan, dengan penanda aras FBM KLCI diunjurkan mencecah 1,700 mata menjelang akhir tahun.

 

Dalam nota terbaharunya, HLIB Research mengesahkan pandangannya bahawa pertumbuhan keluaran dalam negara kasar (KDNK) Malaysia pada 2024 akan mencapai 4.8%, berada di bahagian atas unjuran pengembangan 4%-5% Bank Negara untuk tahun ini.

 

 

hlib

 

 

“Kejutan yang menunjukkan peningkatan pada suku pertama 2024 (1Q24) menyokong keyakinan kami.

 

"Pertumbuhan seharusnya mendapat tarikan selanjutnya pada 2H24, disokong oleh pekerjaan yang stabil, langkah pendapatan yang menyokong, pemulihan pelancongan yang berterusan, pelaburan yang lebih tinggi dan pemulihan eksport," tambahnya.

 

Malaysia mencatatkan pertumbuhan KDNK sebanyak 4.2% pada 1Q24, melepasi anggaran konsensus sebanyak 3.9% untuk tempoh dalam tinjauan.

 

Menurut HLIB Research, bursa tempatan mungkin akan berehat sementara pada 3Q24 selepas menunjukkan prestasi yang baik pada 1H24, sebelum meneruskan aliran menaiknya pada bahagian akhir tahun apabila ia menjadi lebih jelas bahawa pivot kadar Rizab Persekutuan (Fed) AS adalah membuahkan hasil, melimpah secara positif kepada ringgit dan FBM KLCI.

 

Firma itu mengekalkan sasaran FBM KLCI akhir 2024 pada 1,700 mata berdasarkan 15.7 kali anggaran pendapatan untuk 2024.

 

"Pada pandangan kami, pusingan seterusnya berkemungkinan didorong oleh pivot yang ditunggu-tunggu oleh Fed, yang kami jangka akan berlaku pada 4Q24 - selepas menyaksikan beberapa siri angka inflasi yang menyejukkan," kata HLIB Research. - DagangNews.com