Malaysia, Jepun meterai MoU terus perkukuh perdagangan dan pelaburan halal  | DagangNews Skip to main content

Malaysia, Jepun meterai MoU terus perkukuh perdagangan dan pelaburan halal 

Gambar hiasan
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 23 Feb - Halal Development Corporation Berhad (HDC) menganjurkan sesi meja bulat penting bertajuk "Menghubungkan Ekosistem Halal antara Jepun dan Malaysia" bertujuan untuk memperkukuh perdagangan, pelaburan dan memupuk peluang pekerjaan yang berkualiti di Osaka, Jepun baru-baru ini.

 

Pengerusi HDC, Khairul Azwan Harun berkata, Osaka yang terkenal sebagai zon perindustrian kedua terbesar di Jepun, muncul sebagai pusat tumpuan strategik untuk usaha kerjasama itu kerana potensinya yang besar untuk pertumbuhan dan pembangunan industri halal. 

 

Katanaya, dengan kedudukan Malaysia sebagai peneraju global dalam ekosistem halal, lawatan delegasi ke Osaka menggariskan usaha bersepadu untuk memanfaatkan sinergi antara kedua-dua negara, memajukan perdagangan halal dan meningkatkan pekerjaan berkualiti halal terutamanya dalam penyediaan Ekspo Dunia Osaka 2025.

 

"Pemilihan Osaka sebagai asas misi kami mencerminkan komitmen kami yang tidak berbelah bahagi untuk membuka potensi besar industri halal.

 

"Sesi meja bulat kami berfungsi sebagai platform untuk menjalin hubungan bermakna, memacu inovasi, dan mendorong perdagangan halal ke tahap yang tidak pernah berlaku sebelum ini," katanya dalam kenyataan media di sini hari ini.

 

Pada sesi tersebut, seramai 20 wakil dari syarikat Jepun yang terkenal menghadiri sesi meja bulat itu yang turut dihadiri oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dalam lawatan rasmi ke negara matahari terbit tersebut.

 

Khairul Azwan berkata, hasil lawatan itu bukan sahaja mengukuhkan dedikasi Malaysia terhadap diplomasi halal tetapi juga menekankan peranan pentingnya dalam membentuk landskap halal global. 

 

 

HDC

 

 

"Dengan mempamerkan kemajuan ketara dan inisiatif kerjasama, usaha ini mengesahkan kedudukan Malaysia sebagai pendahulu dalam industri halal," katanya.

 

"Kami sangat teruja untuk menyaksikan hasil jangkaan kami terbentuk ketika memulakan perjalanan kerjasama dan pertumbuhan ini," katanya.

 

Katanya, melalui usaha bersepadu dan perkongsian strategik, pihaknya bersedia untuk meningkatkan kedudukan Malaysia sebagai mercu tanda kecemerlangan dalam ekosistem halal.

 

Terdahulu, Ahmad Zahid turut menyaksikan dua majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) HDC dan Aeon Co (M) Bhd, yang bertujuan untuk mempromosikan produk halal Malaysia di Jepun.

 

Selain itu, MoU antara HDC dan Persatuan Halal Jepun (JHA) bertujuan meningkatkan infrastruktur dan pensijilan halal di Jepun dengan memberi tumpuan kepada pembangunan modal insan serta pertukaran kepakaran untuk menyelaraskan proses pensijilan halal untuk restoran di Jepun. - DagangNews.com