Malaysia, pengeksport Asia Pasifik lain, pasaran baru muncul mencatat prestasi cemerlang — S&P | DagangNews Skip to main content

Malaysia, pengeksport Asia Pasifik lain, pasaran baru muncul mencatat prestasi cemerlang — S&P

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 24 Jun - Pengeksport Asia-Pasifik dan pasaran baru muncul menunjukkan prestasi lebih baik dalam keadaan permintaan dalam dan luar negeri yang kukuh, kata S&P Global Ratings, tetapi menandakan kadar ekonomi yang lemah lebih sensitif kepada kadar lebih tinggi.

 

Pertumbuhan eksport yang lebih baik akan membawa kepada pertumbuhan keluaran dalam negara kasar lebih tinggi tahun ini di Malaysia, Filipina, Singapura, Korea Selatan, Taiwan, Thailand dan Vietnam, kata S&P.

 

Dalam nota penyelidikan tulisan Louis Kuijs dan Vishrut Rana tersebut turut menyatakan ekonomi lain juga harus mendapat manfaat daripada eksport yang lebih kukuh tahun ini.

 

Ekonomi Malaysia diunjur berkembang 4.3% tahun ini dan 4.5% tahun depan, menurut S&P.

 

Di pasaran sedang pesat membangun Asia yang lain, permintaan domestik yang kukuh dan peningkatan dalam eksport sepatutnya memacu pertumbuhan yang teguh, dengan Filipina dan Vietnam diunjurkan berkembang hampir 6% dan Indonesia kira-kira 5%, katanya.

 

 

S&P Global Ratings

 

 

Secara keseluruhannya, rantau Asia-Pasifik bekas China dan Jepun dijangka berkembang 5.1% pada 2024 dan 5.2% pada 2025 berbanding 5.4% pada 2023, kata S&P.

 

Pertumbuhan Asia-Pasifik bertahan, diterajui oleh pasaran baru muncul, di tengah-tengah pemulihan dalam perdagangan global. Walau bagaimanapun, kadar faedah yang meningkat apabila bank pusat berusaha untuk menjinakkan lonjakan kadar inflasi telah mengheret pertumbuhan ekonomi.

 

Dalam ekonomi yang bergantung kepada perdagangan, pemulihan eksport telah menyokong pertumbuhan KDNK pada awal 2024, terutamanya di Hong Kong, Malaysia, Korea Selatan dan Thailand.

 

Di pasaran sedang pesat membangun Asia, dasar monetari yang lebih ketat tidak menjejaskan pertumbuhan permintaan domestik yang kukuh, kata S&P.

 

"Ini sebahagian besarnya kerana mekanisme penghantaran dasar monetari berbeza dan lebih lemah dalam ekonomi ini," katanya.

 

Eksport menyaksikan pemulihan berterusan daripada penghantaran semikonduktor Asia timur laut ke sektor dan ekonomi lain, dengan peningkatan jumlah eksport di China dan beberapa negara Asia Tenggara, S&P menekankan.

 

"Kami menjangkakan pertumbuhan permintaan global meningkat secara material tahun ini, sebahagiannya disebabkan oleh penamatan penyahstokan dalam ekonomi utama," kata S&P.

 

S&P Global Ratings

Sementara itu, kesan kadar faedah yang lebih tinggi dan atau kedua-duanya inflasi ke atas perbelanjaan isi rumah lebih penting dalam ekonomi maju didorong sebahagian besarnya oleh permintaan domestik, kata S&P.

 

Di Jepun, penggunaan isi rumah telah lemah kerana inflasi mengheret ke bawah pendapatan benar, kata S&P. Di Australia dan New Zealand, kadar faedah dan inflasi yang tinggi telah menjejaskan penggunaan dan pelaburan, katanya.

 

Prospek kadar dasar AS yang lebih tinggi untuk jangka panjang bermakna pengurangan di Asia Pasifik, dengan mengambil kira permintaan domestik, tambah S&P. - DagangNews.com