Malaysia perlu bina infrastruktur semikonduktor lengkap pacu pelaburan, kata Institut Penyelidikan Teknologi Perindustrian Taiwan | DagangNews Skip to main content

Malaysia perlu bina infrastruktur semikonduktor lengkap pacu pelaburan, kata Institut Penyelidikan Teknologi Perindustrian Taiwan

Gambar hiasan

KUALA LUMPUR 15 Jan - Malaysia perlu membangunkan infrastruktur semikonduktor lengkap untuk meningkatkan pelaburan ke dalam industri semikonduktor di negara ini, kata Naib Presiden Eksekutif Institut Penyelidikan Teknologi Perindustrian Taiwan (ITRI), Chang Pei Zen.

 

"Di Amerika Syarikat, kami memilih Arizona sebagai hab semikonduktor kerana kilang Intel yang sedia ada dan rangkaian kemudahan pembungkusan yang mantap.

 

"Pemilihan strategik ini mencerminkan keberkesanan kos dan kecekapan yang diperoleh dengan menggunakan infrastruktur sedia ada, mengurangkan keperluan untuk membina dari bawah.

 

"Prinsip yang sama terpakai kepada Jepun, yang mana tapak pengeluaran semikonduktor dipilih secara strategik, dan Dresden di Jerman, yang terkenal dengan infrastruktur semikonduktor termaju," katanya.

 

Chang berkata, kedudukan Malaysia yang menggalakkan, disokong oleh sumber asli negara yang banyak dan lokasi geografi yang strategik di tengah-tengah Asia Tenggara.

 

Beliau berkata, potensi Malaysia untuk memanfaatkan kelebihan ini dalam membina industri semikonduktor yang teguh adalah luas, menekankan negara mempunyai bekalan bahan tertentu yang lebih baik berbanding dengan Taiwan.

 

"Langkah ke arah infrastruktur yang dipertingkatkan, ditambah dengan kedudukan strategik, boleh mendorong Malaysia menjadi peranan penting dalam landskap semikonduktor, menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi dan kemajuan teknologi negara," kata Chang kepada New Straits Times.

 

 

itri
Chang Pei Zen

 

 

Beliau berkata, apabila syarikat Taiwan memutuskan di mana untuk melabur dalam pengeluaran semikonduktor, dua faktor penting memainkan peranan, termasuk infrastruktur sedia ada dan ketersediaan bakat mahir.

 

Menurut Chang, infrastruktur semikonduktor Jepun dan Jerman yang teguh dan ketersediaan bakat mahir meletakkan mereka sebagai pilihan destinasi pelaburan.

 

Sementara itu, pakar teknologi kanan ITRI, Wu Chih-I berkata, Malaysia perlu meletakkan kedudukannya secara strategik dalam rantaian nilai semikonduktor dengan memanfaatkan kekuatan sedia ada.

 

Menyedari keluasan ekosistem semikonduktor, Wu berpendapat memberi tumpuan pada satu atau dua segmen utama yang mana kemahiran Malaysia boleh menjadi langkah strategik.

 

"Berdasarkan kekuatan semasa Malaysia, saya fikir negara harus meningkatkan rantaian nilainya dengan mengkhusus dalam pembungkusan termaju.

 

"Ini kerana pembungkusan termaju memberikan peluang bernilai lebih tinggi berbanding pembungkusan tradisional, menarik penggiat utama dalam industri semikonduktor yang berminat untuk membangunkan dan mengkomersialkan teknologi canggih untuk memenuhi keperluan pelanggan premium," katanya.

 

Selain itu, Wu berkata langkah strategik ini bukan sahaja akan menarik pelaburan daripada firma Taiwan tetapi juga menarik peserta global lain untuk menubuhkan pusat penyelidikan, meletakkan Malaysia sebagai hab bagi teknologi pembungkusan termaju.

 

Ini seterusnya akan menjadi pemangkin untuk memupuk bakat tempatan dan memupuk tenaga kerja mahir dalam negara.

 

"Ramai pekerja mahir, termasuk jurutera dan juruteknik, sering mencari peluang pekerjaan di negara seperti Singapura, tertarik dengan infrastruktur unggul. 

 

"Dengan meningkatkan kedudukan Malaysia dalam rantaian nilai semikonduktor, saya percaya negara bukan sahaja akan mengekalkan tenaga kerja mahirnya tetapi juga menjadi destinasi menarik untuk pelaburan baharu dan kemajuan teknologi dalam domain semikonduktor," tambahnya. - DagangNews.com