Malaysia rekod jumlah pelaburan bernilai RM220.8 bilion | DagangNews Skip to main content

Malaysia rekod jumlah pelaburan bernilai RM220.8 bilion

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 24 Jan - Malaysia merekodkan pencapaian memberangsangkan dengan jumlah pelaburan yang diluluskan bagi sektor perkilangan dan perkhidmatan di bawah seliaan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) bagi tahun 2021, bernilai RM220.8 bilion. 

 

Menteri Kanan Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata, jumlah keseluruhan pelaburan yang diluluskan dalam setiap sektor ekonomi iaitu perkilangan, perkhidmatan dan utama bagi tempoh Januari hingga September 2021 adalah bernilai RM177.8 bilion. 

 

Jelasnya, ini merupakan satu peningkatan yang signifikan sebanyak 51.4% berbanding tempoh yang sama bagi tahun 2020. 

 

"Pada masa sama, jumlah keseluruhan pelaburan terus asing (FDI) yang diluluskan, telah meningkat dengan mendadak sebanyak 135.5% iaitu RM106.1 bilion berbanding RM45.1 bilion bagi tempoh yang sama pada tahun 2020," katanya ketika berucap pada Majlis Perhimpunan Perdana Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) dan Agensi 2022 hari ini.

 

Sementara itu, Mohamed Azmin berkata, eksport Malaysia bagi bulan Disember 2021 mengekalkan momentum peningkatan kepada RM124.35 bilion, menjadikan jumlah eksport negara bagi tahun 2021 bernilai RM1.24 trilion. 

 

azmin

 

 

Beliau berkata, berdasarkan prestasi eksport negara bagi tahun 2021, sasaran jumlah eksport negara seperti yang digariskan dalam Rancangan Malaysia Ke-12 (RMKe-12) sebanyak RM1.252 trilion menjelang tahun 2025 telah berjaya dicapai empat tahun lebih awal. 

 

"Selain itu, prestasi perdagangan negara meliputi aktiviti eksport dan import bagi tahun 2021 juga buat pertama kali mencatatkan pencapaian memberangsangkan, iaitu melebihi RM2 trilion," katanya.

 

Beliau turut menzahirkan penghargaan kepada seluruh pegawai dan warga MITI dan agensi merencana dasar, strategi serta menyumbang kepada sistem penyampaian dan perkhidmatan efektif dan cemerlang.

 

"Namun begitu, kita tidak boleh leka dengan kejayaan kita. Memasuki tahun baru, kita mesti berwaspada terhadap cabaran lain yang akan datang. Saya yakin dengan keazaman, komitmen, dedikasi dan integriti, MITI akan dapat mengatasinya dan muncul sebagai pemenang.

 

"Kejayaan ini menggariskan fakta yang sangat penting. Yang luar biasa pencapaian dicapai dalam FDI kami dan nombor dagangan memecahkan rekod mewakili bukti jelas kepada keyakinan pelabur asing dan komuniti perniagaan global ke arah dasar yang kukuh dan stabil sebagai ekosistem perniagaan kami yang kondusif," katanya.

 

 

miti

 

 

Beliau berkata, prestasi perdagangan luar Malaysia dan pelaburan asing negara yang amat cemerlang adalah manifestasi keyakinan pelabur-pelabur terhadap dasar dan ekosistem perniagaan yang kondusif. 

 

Katanya, cabaran hari ini bukan sahaja untuk mempertahankan prestasi dan kecemerlangan, malah harus bersedia dan komited melakukan anjakan serta melangkah ke hadapan untuk mencatatkan kejayaan lebih gemilang.

 

"Justeru, kita mesti bersedia untuk terus memperbaharui tekad dan iltizam untuk meningkatkan lagi prestasi kerja dengan pemacu yang diperbaharui untuk kecemerlangan yang lebih hebat, memupuk nilai-nilai positif dan mengekalkan integriti dan akauntabiliti. Kita mesti kekal komited untuk peningkatan diri yang berterusan," katanya.

 

Menurut Mohamed Azmin, bagi mencapai agenda dan visi yang besar itu, MITI telah menggubal Aspirasi Pelaburan Nasional (NIA) yang memberi fokus kepada sektor-sektor pertumbuhan ekonomi baharu yang akan menarik pelaburan berimpak tinggi dan berteknologi, mencipta peluang-peluang pekerjaan berkualiti dan berkemahiran tinggi untuk rakyat tempatan serta memperkukuhkan daya saing negara.

 

 

miti

 

 

Katanya, antara sektor yang dikenali pasti ialah Elektrik and Elektronik (E&E), Farmaseutikal, Ekonomi Digital, Aeroangkasa dan Bahan kimia, selain MITI komited menerajui agenda alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) dalam pelaksanaan NIA.

 

Mohamed Azmin dalam ucapannya berkata, agenda ESG akan memberi impak besar industri automotif dan MITI akan melakukan yang terbaik untuk memastikan mencapai objektif Dasar Automotif Negara dan memenuhi sasaran pelepasan Gas Rumah Hijau (GhG) bersih-sifar menjelang 2050 seperti yang digariskan oleh RMKe-12.

 

"Bagi menyokong usaha ini, Pasukan Petugas Kenderaan Elektrik (EV) antara kementerian yang diketuai oleh MITI telah ditubuhkan dengan mandat untuk bertindak sebagai platform membincangkan strategi dan melaksanakan langkah-langkah untuk memacu pembangunan EV dan keseluruhan ekosistemnya.

 

"MITI akan terus mendukung industri untuk merealisasikan transformasi digital dan revolusi industri 4.0 melalui Pelan Induk Perindustrian Baharu - New Industrial Masterplan 2022-2033 (IMP). Antara game-changers yang dikenal pasti adalah Smart Manufacturing, Everything-As-A-Service and Next-Gen Mobility," katanya.

 

Dalam pada itu, beliau turut berbangga dengan pencapaian Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC) dalam peranan keseluruhannya meningkatkan produktiviti negara.

 

 

miti

 

 

"Kertas kerja dibentangkan oleh MPC kepada Majlis Tindakan Ekonomi (EAC) mengenai pembaharuan kawal selia pembaharuan yang saya percaya akan memberi impak signifikan dan positif untuk meningkatkan kedudukan antarabangsa kami, terutamanya mengenai kemudahan menjalankan perniagaan," katanya.

 

Beliau turut mengikuti dari dekat kemajuan dan kejayaan SIRIM dalam menjamin kualiti serta meningkatkan inovasi barangan dan perkhidmatan industri. 

 

Katanya, pihaknya tidak boleh terlalu menekankan peranan Jabatan Standard Malaysia dalam menetapkan piawaian tertinggi untuk kualiti dan kecekapan melaksanakan sistem akreditasi yang berkesan. 

 

"Kedua-dua agensi ini akan menyumbang kepada peningkatan daya saing negara di peringkat global menerusi pematuhan kepada piawaian antarabangsa," katanya.

 

Dalam ucapannya, beliau tertarik dengan peranan Majlis Rekabentuk Malaysia (MRM) untuk memacu aspirasi Malaysia menjadi hab inovatif kreatif antarabangsa.

 

Beliau yakin Majlis Pengukuran Kebangsaan (MPK) dapat menyumbang secara positif untuk merealisasikan NIA khususnya dalam membolehkan penyelidikan dan pembangunan (R&D) saintifik yang akan menjadi komponen penting ke arah mencapai industri berteknologi tinggi dan berimpak tinggi.

 

"Bagi menjayakan aspirasi MITI seperti yang digariskan dalam NIA, kerajaan telah meluluskan penubuhan Perbadanan Industri Aeroangkasa Kebangsaan Malaysia (NAICO) yang diberi mandat untuk memacu pembangunan ekosistem industri aero angkasa selaras dengan RMKe-12 dan Pelan Induk Industri Aeroangkasa Malaysia 2030 (MAIB 2030). 

 

"Kerajaan telah menyediakan RM600 juta untuk pembangunan industri aeroangkasa di bawah RMKe-12 yang akan diselia oleh NAICO," katanya. 

 

Beliau berkata, ekonomi Malaysia berada pada titik perubahan yang harus direbut peluang untuk memartabatkan negara menjadi ekonomi global kuasa besar.

 

Katanya, unjuran Bank Dunia melihat kemungkinan peralihan Malaysia dengan pertumbuhan ekonomi lebih tinggi sebanyak 5.8 peratus pada 2022 berbanding 3.3 peratus pada tahun 2021.

 

"Malaysia mengambil peranan yang semakin menonjol dalam serantau dan perdagangan global serta memperoleh kejayaan yang lebih besar sebagai pilihan destinasi pelaburan. Dalam hal ini, kita tidak boleh terlalu menekankan penting sistem perdagangan pelbagai hala berasaskan peraturan. 

 

"Memandangkan pelbagai cabaran geopolitik dan geoekonomi, adalah penting untuk kita teruskan usaha terbaik ke arah ekonomi serantau dan meningkatkan peluang dalam menerokai perjanjian perdagangan bebas (FTA)," katanya.

 

Dalam perkembangan sama, beliau berkata, setelah lapan tahun Malaysia berjaya menandatangani Perjanjian Kerjasama Ekonomi Komprehensif Serantau (RCEP) pada 15 November 2020 dan mengemukakan surat cara ratifikasi kepada sekretariat ASEAN pada 17 Januari lepas. 

 

Katanya, perjanjian RCEP untuk Malaysia akan mula berkuatkuasa pada 18 Mac 2022.

 

"RCEP merupakan perjanjian perdagangan bebas terbesar di dunia dan akan membuka pasaran yang lebih luas untuk industri tempatan. Saya berharap perjanjian ini akan dimanfaatkan sepenuhnya oleh pihak industri dalam meluaskan akses pasaran dan meningkatkan daya saing di pasaran global," katanya.

 

Beliau berkata, sebuah lagi FTA yang Malaysia bersedia untuk memperoleh manfaat yang luar biasa ialah daripada Perjanjian Komprehensif dan Progresif bagi Perkongsian Trans-Pasifik (CPTPP). 

 

"Sebagai piawaian emas FTA, kemasukan kami ke CPTPP akan menaikkan kedudukan Malaysia berkenaan dengan kedudukan kita industri tempatan dari segi daya saing global. RCEP dan CPTPP akan menjadi pemacu utama untuk Malaysia mencerdaskan ekonomi dan perdagangan di peringkat global. Usaha ini pastinya akan merancakkan program pemulihan ekonomi negara yang lestari," katanya.

 

Sementara itu, Mohamed Azmin berkata, sebuah lagi kejayaan MITI pada tahun 2021 adalah kejayaan membuka sempadan dengan negara jiran bagi merancakkan aktiviti ekonomi dan melindungi pekerjaan. 

 

Jelasnya, inisiatif Vaccinated Travel Lane (Land) antara Malaysia dan Singapura telah bermula pada 29 November tahun lepas dan program VTL akan diperkembangkan dan diperluaskan dengan negara-negara lain tertakluk kepada situasi kesihatan di masa akan datang. 

 

"Pembukaan sempadan negara akan menyuntik dinamisme ekonomi untuk menjamin kelancaran rantaian bekalan global dan perdagangan. Ini terbukti apabila jumlah perdagangan negara bagi tahun 2021 melepasi jumlah RM2 trilion.

 

"Saya rasa tidak lengkap tanpa menyentuh kejayaan Program Imunisasi Industri COVID-19 Kerjasama Awam-Swasta (PIKAS). Pembukaan ekonomi secara berperingkat didorong kejayaan PIKAS dalam meningkatkan kadar vaksinasi pekerja sektor pembuatan di seluruh negara sehingga melebihi 80%," katanya.

 

Katanya, walaupun Malaysia masih belum dengan wabak ini, pengiktirafan oleh Indeks Pemulihan COVID-19 Nikkei, di mana Malaysia melonjak daripada kedudukan ke-115 pada September 2021 kepada ke-13 pada Jan 2022 menandakan bahawa negara berada di laluan yang jelas ke arah pemulihan yang kukuh.

 

"Pada ketika ini, saya mengingatkan diri kita bahawa MITI bukan semata-mata mementingkan perdagangan dan industri antarabangsa, walaupun mungkin. Selain itu, MITI juga memainkan peranan yang penting dan penting dalam menjalankan tanggungjawab sosial dan sumbangannya kepada kesejahteraan masyarakat di mana nilai kemurahan hati, kebaikan dan belas kasihan adalah diutamakan," katanya.

 

Beliau turut terharu dengan khidmat, pengorbanan dan sumbangan tenaga oleh Ketua Setiausaha kementerian (KSU), timbalan-timbalan KSU, Ketua-ketua Agensi dan seluruh warga MITI dalam operasi bantuan dan pembersihan pasca banjir di seluruh negara. 

 

"Budaya gotong-royong ini mesti disuburkan. Rakyat dan mangsa bencana mesti dipedulikan. Bantuan dan sokongan wajar disegerakan serta kebajikan dan keselamatan rakyat adalah keutamaan.

 

"Kelab MITI yang dipimpin oleh Azmir Musyabri Abdul Mutallib telah merangkul seluruh tenaga dan kekuatan MITI untuk turun ke lapangan membantu dan menghulurkan tangan kepada mangsa banjir. Tahniah saya ucapkan kepada semua sukarelawan MITI dan juga agensi-agensi.

 

"Saya juga mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih kepada pihak industri yang tampil untuk memberikan sumbangan dana dan barangan keperluan untuk membantu meringankan bebanan mangsa-mangsa banjir baru-baru ini. Sumbangan ini amat bermakna dan membuktikan bahawa pihak industri bukan sahaja memikirkan soal keuntungan tetapi juga melihat tanggungjawab sosial sebagai agenda korporat mereka. Inilah Keluarga Malaysia," katanya.

 


Katanya, perhimpunan MITI hari ini kita untuk menyantuni keluarga MITI yang terkesan akibat banjir besar baru-baru ini dan bersimpati dengan musibah yang melanda mereka.

 

"Jadikanlah ujian ini untuk kita semua bermuhasabah, sabar dan tabah. Dalam semangat ini, memperingati dan memberi pengiktirafan sepatutnya atas pengorbanan dan jasa yang diberikan serta
kecemerlangan dalam melaksanakan tugas dan fungsi.

 

"Justeru, marilah kita bersama, seluruh warga MITI dan semua agensi, membulat tekad dan menggembleng tenaga untuk terus bekerja dengan semangat utuh, membudayakan nilai-nilai murni dan 
bekerja dengan penuh integriti dalam melaksanakan tugas yang diamanahkan bagi mencapai agenda dan matlamat kementerian. 

 

"Dalam gelora pandemik COVID-19 dan ketidaktentuan ekonomi, kita telah berjaya membuktikan bahawa dengan kesungguhan, kerja keras serta kesatuan yang unggul di kalangan warga MITI, kita tetap mencatat kejayaan demi kejayaan. Kami telah berkembang daripada kekuatan dan kita akan bertambah kuat," katanya. - DagangNews.com