Malaysia-Singapura perhalusi sijil vaksin bagi rentas sempadan | DagangNews Skip to main content

Malaysia-Singapura perhalusi sijil vaksin bagi rentas sempadan

HISHAMMUDDIN (kiri) dan Balakrishnan (kanan) ketika berjumpa di Putrajaya hari ini. - Facebook Hishammuddin Hussein

 

Oleh ANIS FARHANAH MALEK
anisfarhanah@dagangnews.com

 

KUALA LUMPUR 23 Mac - Kedua-dua negara berjiran, Singapura dan Malaysia akan berusaha untuk memperhalusi pengiktirafan sijil vaksin untuk membolehkan perjalanan rentas sempadan negara pada masa akan datang. 

 

Butiran operasi pengiktirafan sijil vaksin timbal balik antara Malaysia dan Singapura akan dibincangkan dan dimuktamadkan kemudian, kata Menteri Luar, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dan Menteri Luar Singapura, Dr. Vivian Balakrishnan dalam sebuah kenyataan bersama.

 

“(Ini) termasuk keperluan terperinci, protokol kesihatan dan proses permohonan yang melibatkan kemasukan dan keluar Malaysia dan Singapura akan dibincang lanjut dan dimuktamadkan oleh kedua-dua pihak,” jelas kenyataan itu.

 

Sebelum itu, kedua-duanya mengadakan pertemuan di Putrajaya, hari ini yang sekali gus mengkaji kerjasama dua hala dan menyasarkan perhubungan lebih kukuh untuk memupuk pemulihan akibat pandemik COVID-19.

 

Tambah kenyataan itu, kedua-dua menteri berkenaan juga mengadakan perbincangan membina mengenai perancangan vaksinasi di Malaysia dan Singapura selain usaha untuk memudahkan perjalanan rentas sempadan negara.

 

Selain daripada usaha untuk mewujudkan sijil vaksin timbal balik, Hishammuddin dan Balakrishnan juga menyatakan komitmen untuk meneruskan program vaksinasi kebangsaan masing-masing buat penduduk berjangka masa panjang. 

 

Ini termasuk rakyat Malaysia yang menetap di Singapura, dan rakyat negara itu yang menetap di sini.

 

“(Ketiga), secara progresif untuk membenarkan semula perjalanan rentas sempadan bagi sekumpulan pengembara, sebagai tambahan kepada Laluan Hijau Timbal Balik (RGL) dan Pengaturan Ulang Alik Berkala (PCA), mengambil kira situasi COVID-19 di kedua-dua negara serta memastikan kesihatan awam dan keselamatan penduduk di kedua-dua negara,” jelas kenyataan itu.

 

Dalam masa sama, mereka juga menekankan kepentingan untuk memperkukuh kerjasama yang saling menguntungkan dalam mengatasi cabaran bersama akibat pandemik COVID-19. 

 

Ini termasuk kebenaran semula pergerakan rakyat, sambil menjaga kesihatan awam dan keselamatan penduduk di kedua-dua negara. - DagangNews.com