Malaysia teruskan cari gali minyak dalam wilayahnya termasuk Sarawak di tengah-tengah tuntutan China, kata Anwar | DagangNews Skip to main content

Malaysia teruskan cari gali minyak dalam wilayahnya termasuk Sarawak di tengah-tengah tuntutan China, kata Anwar

Dalam gambar yang diedarkan oleh agensi negara Rusia, Sputnik ini, Presiden Rusia Vladimir Putin bertemu dengan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim di luar Forum Ekonomi Timur di Vladivostok pada 4 September 2024. (Foto oleh Kristina Kormilitsyna / POOL / AFP)
Oleh Agence France-Presse

VLADIVOSTOK 5 Sept - Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata Malaysia akan meneruskan penerokaan minyak dan gas di Laut China Selatan selepas dokumen diplomatik yang bocor menunjukkan bantahan daripada Beijing.

 

Bagaimanapun, Anwar mengambil pendirian berdamai, menyifatkan China sebagai rakan dan berkata kedua-dua negara akan membincangkan isu itu secara baik.

 

Syarikat minyak milik kerajaan Malaysia Petronas mengendalikan medan minyak dan gas di laut dalam zon ekonomi eksklusifnya.

 

China menuntut hampir semua laluan air penting dari segi ekonomi walaupun tuntutan bertindih dari negara lain dan mahkamah antarabangsa memutuskan bahawa dakwaannya tidak mempunyai asas undang-undang.

 

"Apa yang kami lakukan dari segi penerokaan minyak sudah tentu berada di dalam perairan kami," kata Anwar kepada pemberita yang bersamanya dalam lawatan ke Rusia.

 

Anwar berada di bandar Vladivostok di timur jauh Rusia untuk menghadiri Forum Ekonomi Timur (EEF) ke-9. Sidang beritanya disiarkan secara langsung di TV Malaysia.

 

"Kami mungkin akan bertindak balas kepada China dalam menjelaskan pendirian kami bahawa kami tidak pernah berniat untuk menjadi provokatif, tidak semestinya bermusuhan," kata Anwar.

 

"China adalah kawan yang baik. Tetapi kita sudah tentu perlu beroperasi di perairan kita dan mendapatkan kelebihan ekonomi, termasuk penggerudian untuk minyak, di wilayah kita."

 

Portal berita Filipina Inquirer.net minggu lalu menerbitkan apa yang dikatakan sebagai nota diplomatik bocor di mana China menuntut Malaysia menghentikan semua aktiviti minyak dan gas di luar negeri Sarawak di pulau Borneo.

 

Beijing berkata dalam nota itu bahawa Malaysia menceroboh wilayah China.

 

Kementerian luar Malaysia telah menggesa siasatan terhadap kebocoran itu tetapi tidak menafikan kandungannya.

 

"Kita perlu meneruskan (penerokaan)... kerana ini adalah soal survival ekonomi negara kita," kata Anwar.

 

Malaysia terbuka untuk membincangkan perkara itu dengan China "tetapi ia tidak bermakna kita perlu berhenti".

 

"Jika mereka meneruskan pertikaian itu, maka kita perlu mendengar dan mereka perlu mendengar. Tetapi ia tidak sepatutnya menjejaskan hubungan dua hala yang sangat baik antara kedua-dua negara ini," tambah Anwar.

 

Filipina dan China telah berulang kali berkonfrontasi di laut baru-baru ini, yang dianggap oleh penganalisis sebagai titik kilat serantau kerana ia boleh mengheret sekutu perjanjian pertahanan bersama Manila, Amerika Syarikat ke dalam konflik.

 

llk-mba/dan

© Agence France-Presse