Mark Hardiman ganti Marco Neelsen sebagai CEO Pelabuhan Tanjung Pelepas bermula 2 Januari 2024 | DagangNews Skip to main content

Mark Hardiman ganti Marco Neelsen sebagai CEO Pelabuhan Tanjung Pelepas bermula 2 Januari 2024

Mark Hardiman memulakan peranan beliau sebagai Ketua Pegawai Eksekutif baharu PTP bermula 2 Januari 2024.
Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 8 Jan - Pelabuhan Tanjung Pelepas Sdn Bhd (PTP), syarikat usaha sama antara Kumpulan MMC dan Terminal APM, telah melantik Mark Hardiman sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) baharunya, berkuat kuasa 2 Januari 2024.

 

Mark akan menggantikan Marco Neelsen, yang berundur daripada jawatan itu selepas tujuh tahun menerajui PTP sejak 2016. Sebelum ini, beliau adalah bekas Ketua Pegawai Eksekutif di Pelabuhan Salalah, Oman.

 

Beliau membawa banyak pengalaman dan kepakaran kepada PTP, setelah memegang pelbagai jawatan kepimpinan sebagai Ketua Pegawai Operasi dan Pengarah Urusan di Pelabuhan Khalifa Bin Salman, Bahrain, serta Pengurus Besar bagi Wilayah Afrika, Timur Tengah dan India (AMI) di bawah Pejabat Terminal APM Wilayah Dubai, Emiriah Arab Bersatu (UAE).

 

PTP berkata beliau terkenal dengan minatnya terhadap orang ramai, tujuan dan hasil, serta mempunyai rekod kejayaan yang terbukti dalam pengurusan pelabuhan, dengan dedikasi kuat terhadap keselamatan dan kejayaan dalam situasi kompleks termasuk bersama kerajaan dan di peringkat menteri untuk isu-isu seperti sebagai rundingan konsesi.

 

Pengerusi PTP, Tan Sri Che Khalib Mohamad Noh dalam satu kenyataan media hari ini berkata, Mark ialah peneraju perniagaan yang dinamik dan dipacu nilai dengan pengalaman yang pelbagai dan rekod prestasi cemerlang dalam industri pelabuhan, maritim dan logistik global.

 

“PTP berharap Mark merealisasikan potensi penuh pelabuhan sebagai salah satu hab pemunggahan muatan serantau terkemuka di Selat Melaka yang memberikan pertumbuhan dan nilai jangka panjang untuk semua pemegang kepentingannya,” katanya.

 

Sementara itu, Mark yang berbesar hati menyertai PTP yakin dengan keupayaan syarikat untuk mencapai rancangan pertumbuhan dan mengukuhkan lagi hubungan dengan pelanggan.  - DagangNews.com