Mastercard buka hab data dan perkhidmatan di Malaysia pupuk bakat dalam pelbagai bidang | DagangNews Skip to main content

Mastercard buka hab data dan perkhidmatan di Malaysia pupuk bakat dalam pelbagai bidang

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 9 Mei - Mastercard telah membuka hab Data dan Perkhidmatan (D&S) di Malaysia untuk berkhidmat kepada pelanggan seluruh Asia Pasifik dengan rangkaian tawaran melangkaui transaksi.

 

Dalam satu kenyataan hari ini, Mastercard berkata hab yang dibuka di Kuala Lumpur itu juga akan memupuk bakat merentasi pelbagai keupayaan yang memfokuskan pada sains data, pembangunan produk dan perundingan pembayaran.

 

Di samping itu, hab tersebut menyokong organisasi dalam penyediaan penyelesaian kepada rakan kongsi dalam bidang keselamatan siber, risiko kredit dan analitik data bagi membantu pelanggan tempatan dan di seluruh rantau untuk meningkatkan dan membolehkan potensi perniagaan mereka.

 

Menteri Komunikasi dan Digital, Fahmi Fadzil yang hadir dalam majlis pelancaran tersebut berkata Malaysia komited untuk menjadi peneraju dalam membentuk pendigitalan di seluruh Asia Pasifik.

 

“Pelancaran hab ini di Kuala Lumpur adalah peluang yang sangat baik untuk negara menjadi sebahagian daripada landskap digital rantau ini, sambil membantu mengukuhkan kumpulan bakat tempatan dalam bahagian ekonomi digital yang semakin penting ini,” tambahnya.

 

 

mastercard

 

 

Mastercard berkata hab baharu itu akan menjadi sebahagian daripada pasukan global yang semakin berkembang termasuk beribu-ribu saintis data, jurutera dan perunding, serta akan menyokong perniagaan dan kerajaan di Malaysia dan Asia Pasifik dalam membuat lebih banyak keputusan berasaskan data dan mengoptimumkan prestasi serta keuntungan.

 

Pengurus Negara Mastercard bagi Malaysia dan Brunei, Beena Pothen mengulas lanjut bahawa Malaysia menyediakan latar belakang yang sangat baik dari segi infrastruktur, teknologi dan manusia.

 

“Pembukaan hab data dan perkhidmatan Mastercard di sini mengulangi komitmen Mastercard untuk menyumbang kepada cita-cita negara untuk ekonomi digital dan membantu membangunkan kemahiran bakat di negara ini,” tambahnya.

 

Pelancaran hab ini dibuat berikutan perkongsian antara Mastercard dan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) yang dijalin pada Mac untuk membina Hab Inovasi Siber.

 

Dengan memanfaatkan kepakaran keselamatan siber Mastercard di samping infrastruktur pendidikan UTM, kemudahan baharu itu akan menawarkan latihan kemahiran dan kursus bidang berkaitan keselamatan siber kepada pelajar dan profesional pertengahan kerjaya bagi membina tenaga kerja siber dan mengukuhkan daya tahan digital negara. -DagangNews.com