Matrix Concepts bangunkan bersama NS Corp tanah di Koridor Pembangunan MVV2.0 | DagangNews Skip to main content

Matrix Concepts bangunkan bersama NS Corp tanah di Koridor Pembangunan MVV2.0

Ketua Pegawai Eksekutif NS Corp Norazhar Musa, Menteri Besar Negeri Sembilan merangkap pengerusi NS Corp Datuk Seri Utama Aminuddin Harun; pengasas Matrix Concepts dan timbalan pengerusi eksekutif kumpulan Datuk Seri Lee Tian Hock dan pengarah urusan kumpulan Ho Kong Soon pada majlis memeterai perjanjian di Negeri Sembilan pada 19 Jun 2024.
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 19 Jun - Matrix Concepts Holdings Bhd melalui anak syarikatnya Megah Sedaya Sdn Bhd memeterai perjanjian pembangunan tanah seluas 1,000 ekar dengan NS Corp di Koridor Pembangunan MVV2.0.

 

Dalam satu kenyataan, pemaju hartanah itu berkata NS Corp akan memberikan hak pembangunan kepada Megah Sedaya, sebuah syarikat tujuan khas yang bakal berperanan sebagai pemaju induk tanah baharu itu, dengan pertimbangan keseluruhan RM435.6 juta.

 

Matrix Concepts dan NS Corp juga menandatangani perjanjian usaha sama strategik, yang memberikan 85% ekuiti projek kepada Matrix dan baki 15% kepada NS Corp.

 

Kumpulan itu berkata ia merancang untuk mengubah tanah baharu, yang terletak di Mukim Labu, Seremban, menjadi sebuah perbandaran mampan yang memupuk pembinaan komuniti dan menggalakkan persekitaran sosio-ekonomi yang positif.

 

Digabungkan dengan 1,382 ekar tanah bersebelahan yang Matrix Concepts dibeli pada Ogos 2022, pembangunan 2,382 ekar yang diperbesarkan itu akan mempunyai nilai pembangunan kasar RM12 bilion, menampilkan gabungan elemen kediaman, komersial, perindustrian, institusi, rekreasi dan runcit.

 

"Kedudukan kewangan kami yang kukuh telah meletakkan kami yakin untuk melaksanakan pelaburan besar ini, menekankan keupayaan kami merebut peluang dan kesediaan yang tepat bagi memacu ke hadapan dalam persekitaran pasaran yang dinamik ini.

 

"Kami juga mengiktiraf potensi transformatif projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi yang dicadangkan, yang, jika direalisasikan, akan meningkatkan daya tarikan dengan ketara dan permintaan bagi pembangunan berorientasikan transit di kawasan itu," kata Pengerusi Matrix Concepts Datuk Mohamad Haslah Mohamad Amin. - DagangNews.com