MAVCOM arah MYAirline hentikan serta-merta jualan, tempahan dari semua platform | DagangNews Skip to main content

MAVCOM arah MYAirline hentikan serta-merta jualan, tempahan dari semua platform

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 12 Okt - Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom), yang mengawal selia perkara ekonomi dan komersial berkaitan penerbangan awam, berkata ia telah menyediakan talian dan saluran khusus untuk membantu pengguna yang terjejas akibat penggantungan mendadak syarikat penerbangan tambang rendah MYAirline. operasi penerbangan Sdn Bhd.

 

Awal pagi ini, MYAirline yang berdepan masalah kewangan mengeluarkan kenyataan bahawa ia menggantung operasi penerbangannya berkuat kuasa serta-merta sehingga diberitahu kelak.

 

"MYAirline telah diarahkan oleh suruhanjaya untuk menghentikan serta-merta penjualan dan tempahan penerbangan dari semua platform tempahan sehingga diberitahu kelak," kata Mavcom dalam kenyataan di sini.

 

ARTIKEL BERKAITAN: MYAirline gantung operasi mulai 12 Oktober 2023 sehingga penstrukturan permodalan semula syarikat

 

Suruhanjaya itu juga sedang menyiasat syarikat penerbangan itu berdasarkan semakan dalaman dan aduan yang diterima berhubung pembayaran berkanun syarikat penerbangan itu yang belum dibayar kepada pekerjanya, antara lain.

 

"Mavcom akan menyediakan perkembangan lanjut berkaitan operasi MYAirline dalam masa terdekat."

 

Ini berlaku apabila MYAirline pada Isnin (9 Okt) menerima lanjutan sijil pengendali udaranya (AOC) daripada Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM), membenarkannya mengendalikan penerbangan komersial berjadual selama dua tahun lagi. AOC telah tamat tempoh pada 30 Sept.

 

Sementara itu, satu lagi lesen penerbangan penting -- lesen perkhidmatan udara (ASL) -- daripada Mavcom ke MYAirline akan tamat tempoh pada 14 Nov 2023.

 

"Mavcom menggesa pengguna terjejas yang telah membuat tempahan dengan MYAirline untuk penerbangan pada 12 Okt 2023 dan seterusnya untuk menghubungi saluran aduan khusus syarikat penerbangan itu untuk pertanyaan dan bantuan berhubung tempahan mereka: customercare@myairline.my

 

Saluran khusus Mavcom juga disediakan untuk membantu semua pengguna yang terjejas:
• Talian pengguna: +1800-18-6966 (Dalam Malaysia) atau
+603-7651 2777 (Di Luar Malaysia)
• E-mel di consumer@mavcom.my
• Borang web aduan FlySmart: https://flysmart.my/make-a-complaint/
• Aplikasi mudah alih FlySmart yang tersedia untuk dimuat turun daripada gedung Google Play dan
Apple App store untuk pengguna Android dan iOS masing-masing.

 

"Suruhanjaya ini berpendirian teguh bahawa MYAirline masih bertanggungjawab untuk membayar balik pengguna yang telah membeli tiket dengan syarikat penerbangan itu tetapi tidak dapat melakukan perjalanan," kata Mavcom.

 

"Mavcom telah mengarahkan MYAirline untuk segera menguruskan pengguna yang terjejas termasuk antara lain, memaklumkan mereka tentang penggantungan itu, menerbitkan pemberitahuan tersebut dalam saluran komunikasi yang tersedia syarikat penerbangan itu."

 

Suruhanjaya itu berkata ia berhubung rapat dengan MYAirline dalam menangani isu ini. - DagangNews.com