MYAirline gantung operasi mulai 12 Oktober 2023 sehingga penstrukturan, permodalan semula syarikat | DagangNews Skip to main content

MYAirline gantung operasi mulai 12 Oktober 2023 sehingga penstrukturan, permodalan semula syarikat

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 12 Okt – Selepas beberapa ketika tersebar desas-desus kelewatan pembayaran gaji, MYAirline hari ini mengesahkan masalah kewangan yang dihadapi dan mengumumkan `penggantungan operasinya berkuat kuasa 12 Oktober 2023 sehingga diberitahu kelak'.

 

Dalam kenyataan hari ini, MYAirline berkata, pihaknya telah membuat keputusan yang amat menyakitkan ini kerana tekanan kewangan yang ketara yang menyebabkan operasi perlu digantung sementara menunggu penstrukturan semula pemegang saham dan permodalan semula syarikat penerbangan itu.

 

Dalam satu kenyataan daripada Lembaga Pengarah, MYAirline berkata "Kami amat kesal dan memohon maaf kerana terpaksa membuat keputusan ini kerana kami memahami kesannya terhadap penumpang setia kami, pekerja yang berdedikasi dan rakan kongsi".

 

"Kami telah bekerja tanpa jemu untuk meneroka pelbagai perkongsian dan pilihan penjanaan modal untuk mengelakkan penggantungan ini. Malangnya, kekangan masa menyebabkan kami tiada alternatif selain mengambil keputusan ini."

 

TERKINI: Mavcom arah MYAirline hentikan serta-merta jualan tempahan dari semua platform tempahan

 

 

parafrasa

 

 

MYAirlines berkata, pihaknya memahami kesulitan yang mungkin timbul dan kami komited untuk membantu anda melalui situasi ini.

 

"Sila hubungi kami di customercare@myairline.my, dan pasukan sokongan kami akan sedia untuk memberikan bantuan mereka. Sementara itu, kami menasihatkan penumpang yang terjejas supaya tidak pergi ke lapangan terbang dan mencari pengaturan perjalanan alternatif ke destinasi mereka," kata syarikat itu.


 

ARTIKEL BERKAITAN: Penutupan MYAirline tidak jejas MAHB, kata CGS-CIMB Research


 

"Lembaga Pengarah, pemegang saham dan kami semua di MYAirline akan bekerja tanpa jemu untuk menyambung semula operasi secepat mungkin tetapi pada peringkat ini kami tidak dapat komited pada sebarang garis masa.

 

"Kami mengulangi permohonan maaf yang setulus-tulusnya atas sebarang kesulitan dan kesulitan yang timbul daripada penggantungan ini dan akan melakukan yang terbaik untuk menyediakan sebarang kemas kini.

 

Rundingan gagal

Menurut satu laporan, MYAilines telah berbincang dengan beberapa calon pelabur baharu bagi mengambil alih pegangan kawalan di dalam syarikat tetapi jelas sekarang, rundingan tersebut tidak berjaya.

 

Pelabur baharu itu dipercayai anak Premier Sarawak Tan Sri Abang Johari Tun Openg iaitu Abang Abdillah Izzarim Abang Abdul Rahman Zohari yang dipercayai telah menghadiri beberapa mesyuarat dan townhall bersama MYAirline baru-baru ini.

 

Beliau mungkin muncul sebagai pemegang saham teratas sekiranya pembelian saham pemegang saham majoriti MYAirline Datuk Goh Hwan Hua menjadi realiti.

 

Goh memegang majoriti 88 peratus dan 10 peratus saham, masing-masing melalui dua syarikat swasta - Zillion Wealth Bhd dan Trillion Cove Holdings Bhd.

 

MYAirline telah melihat beberapa pengurusan kanannya, termasuk ketua pegawai eksekutif, ketua pegawai kewangan dan ketua pegawai komersialnya, meninggalkan operasi kurang daripada satu tahun. - DagangNews.com