Maxis lantik bekas MD GrabPay Asia Tenggara dan Pengarah Bumi Armada sebagai pengarah | DagangNews Skip to main content

Maxis lantik bekas MD GrabPay Asia Tenggara dan Pengarah Bumi Armada sebagai pengarah

Ooi Huey Tyng dilantik sebagai pengarah bebas Maxis Bhd berkuat kuasa 30 Mac.

KUALA LUMPUR 14 Mac - Bekas pengarah urusan (MD) GrabPay Asia Tenggara, Ooi Huey Tyng dilantik sebagai pengarah bebas Maxis Bhd berkuat kuasa 30 Mac.

 

Dalam pemfailan bursa pada Isnin (14 Mac), Maxis turut melantik Uthaya Kumar A/L K Vivekananda, 68, yang merupakan pengarah bebas Bumi Armada Bhd, sebagai pengarah bebas syarikat telekomunikasi itu berkuat kuasa 30 Mac.

 

Kenyataan itu menyatakan bahawa Uthaya, 68, kini merupakan pengarah bebas Bumi Armada Bhd, serta pengerusi jawatankuasa audit dan pengurusan risikonya.

 

Untuk rekod, Maxis dan Bumi Armada berkongsi pemegang saham utama yang sama iaitu Tan Sri Ananda Krishnan.

 

Ananda memegang 34.8% kepentingan dalam Bumi Armada dan 62.32% kepentingan dalam Maxis, menurut laporan tahunan tahun kewangan 2020 mereka.

 

Dalam kenyataan hari ini, Maxis menyatakan bahawa Ooi, 55, kini merupakan pengarah bebas dan ahli jawatankuasa pengurusan risiko dan audit Lembaga AIG Asia Pasifik.

 

Ooi juga kini merupakan pengarah bebas Pacific Century Group, Bridgetown 3 SPAC dan ahli lembaga pengelola Raffles Institution.

 

"Sebelum ini, beliau memegang pelbagai peranan dalam GrabPay seperti pengarah urusan untuk GrabPay Asia Tenggara, ahli lembaga GrabPay Malaysia, ahli lembaga GrabPay Philippines, ahli lembaga GrabLink Philippines Inc, ahli lembaga GrabInsure Insurance Agency Philippines Inc dan penasihat Grab Financial Kumpulan.

 

"Sebelum menyertai Grab, dia bersama Visa sebagai pengurus negara untuk pengurusan pelanggan Singapura, Brunei dan serantau serta berada dalam industri perbankan," kata kumpulan itu.


 

Uthaya Kumar A/L K Vivekananda
                 Uthaya Kumar A/L K Vivekananda

 


Bagi Uthaya, Maxis menyatakan selain Bumi Armada, beliau juga merupakan pengarah bebas Sri Lanka Telecom PLC, dan ahli jawatankuasa audit dan jawatankuasa kanan lembaga tendernya.

 

“Beliau sebelum ini merupakan rakan kongsi kanan PricewaterhouseCoopers Semenanjung Asia Tenggara (PwC) dan berkhidmat dengan PwC selama 35 tahun.

 

"Beliau mengetuai dan melaksanakan beberapa tugasan yang paling mencabar dan kompleks, di Malaysia dan di seluruh dunia, bekerja dengan pelanggan negara multinasional dan mewah dalam audit, nasihat perniagaan, penggabungan dan pemerolehan, penilaian, penswastaan, tawaran awam permulaan," ujar Maxis. - DagangNews.com