Maybank Indonesia catat peningkatan 2.1% kepada 1.48 trilion Rupiah | DagangNews Skip to main content

Maybank Indonesia catat peningkatan 2.1% kepada 1.48 trilion Rupiah

JAKARTA 1 Nov – PT Bank Maybank Indonesia, Tbk. hari ini mengumumkan Keputusan Kewangan Disatukan berakhir 30 September 2021, dengan Keuntungan Sebelum Cukai (PBT) pada Rp1.48 trilion, meningkat 2.1% daripada Rp1.45 trilion dalam tempoh yang sama tahun lepas disebabkan oleh  peruntukan yang lebih rendah, penurunan kos dana dan kos overhed.

 

Keuntungan Selepas Cukai dan Kepentingan Minoriti (PATAMI) Bank merosot 3.3% dalam sembilan bulan pertama 2021 kepada Rp1.06 trilion daripada Rp1.10 trilion pada tempoh yang sama tahun lalu. Ini disebabkan oleh pelarasan penilaian cukai hasil daripada perbelanjaan cukai tertunda.

 

Pendapatan Faedah Bersih (NII) menurun sebanyak 4.7% kepada Rp5.35 trilion dalam sembilan bulan pertama 2021, kesan daripada pertumbuhan pinjaman yang lebih rendah dan arah aliran menurun dalam hasil pinjaman, sejajar dengan pengurangan kadar Bank Indonesia dan penstrukturan semula pinjaman pelanggan yang terjejas oleh wabak.

 

Walau bagaimanapun, Margin Faedah Bersih (NIM) meningkat sebanyak 6 mata asas kepada 4.8% pada September 2021, yang disumbangkan oleh pengurangan berterusan dalam kos dana.

 

Pendapatan berasaskan fi merosot 14.8% dalam sembilan bulan pertama 2021, terutamanya disebabkan oleh penurunan fi berkaitan segmen perniagaan Pasaran Global.

 

Walau bagaimanapun, fi bankasurans meningkat 43.2% kepada Rp152 bilion dalam sembilan bulan pertama 2021. Pada asas suku ke suku, pendapatan berasaskan fi meningkat 4.8% kepada Rp522 bilion pada suku ketiga 2021 daripada Rp498 bilion pada suku kedua suku tahun 2021.

 

Walaupun faedah bersih dan pendapatan berasaskan fi adalah lebih rendah disebabkan oleh tekanan berterusan daripada wabak yang berpanjangan, PBT Bank disokong apabila kos peruntukan dikurangkan disebabkan oleh peruntukan awal yang dibuat sebelum ini dan kos overhed yang terkawal dengan baik.

 

Maybank Indonesia telah mengambil langkah konservatif, sejak 2020, untuk mengetepikan peruntukan bagi akaun, merentas semua segmen perniagaan, yang terjejas oleh persekitaran ekonomi yang mencabar.

 

Bank juga meneruskan usahanya untuk membantu pelanggan yang menghadapi cabaran dan memberi tumpuan kepada penstrukturan semula kredit bagi menjaga kualiti aset.

 

Peruntukan awalan ini digabungkan dengan peningkatan positif daripada penstrukturan semula kini telah menyumbang kepada penurunan dalam peruntukan kerugian pinjaman sebanyak 26.4%. Bank mengekalkan postur risikonya pada tahap yang sihat untuk memastikan ia terus mencatatkan kualiti aset yang kukuh.

 

Nisbah pinjaman tidak berbayar (NPL) Bank disatukan berada pada 4.6% (kasar) dan 2.9% (bersih) pada September 2021. Nisbah itu dipengaruhi oleh pengurangan pinjaman walaupun Bank berjaya mengurangkan pinjaman NPL sebenar sebanyak 4.2%.

 

Mengenai overhed, Bank telah berjaya mengekalkan kos overhednya di bawah kawalan, yang menurun 3.5% kepada Rp4.26 trilion. Ini disokong oleh usaha pengurusan kos berterusan di seluruh organisasi yang berkaitan dengan dasar kerja dari rumah semasa wabak. Bank kekal berdisiplin dalam menguruskan kos operasinya, memastikan setiap perbelanjaan yang ditanggung menyumbang kepada peningkatan hasil.

 

Di tengah-tengah pandemik, Bank mengekalkan selera risiko konservatif dalam kelulusan pinjaman dan pengeluaran untuk melindungi kualiti aset. Jumlah pinjaman terkumpul Bank merosot 9.7% kepada Rp98.79 trilion apabila pinjaman Perbankan Global merosot sebanyak 6.0% dan pinjaman Perkhidmatan Kewangan Komuniti (CFS) menurun sebanyak 11.5%, di mana pinjaman CFS Bukan Runcit dan CFS Runcit masing-masing menurun sebanyak 17.0% dan 5.5 %.

 

Pinjaman gadai janji di bawah portfolio CFS-Runcit, bagaimanapun, menyaksikan pemulihan dalam pengeluaran pinjaman pada suku sebelumnya, terus berkembang positif sebanyak 5.9% dalam sembilan bulan pertama 2021 kepada Rp14.82 trilion daripada Rp13.99 trilion pada masa yang sama tempoh tahun lepas. Pada asas suku tahunan, pinjaman gadai janji juga meningkat 2.8% daripada Rp14.42 trilion pada suku sebelumnya (S2).

 

Deposit pelanggan menurun sebanyak 12.6% kepada Rp101.88 trilion terutamanya disebabkan oleh pengurangan deposit berjangka sebanyak 19.9%. Ini adalah selaras dengan strategi Bank untuk mengekalkan kecairan yang kukuh dan kos dana yang cekap dengan mengurangkan pembiayaan kos tinggi.

 

Bank mencatatkan profil pendanaan lebih kukuh, seperti yang dicerminkan oleh nisbah CASAnya, yang berada pada 44.7% daripada jumlah deposit pelanggan pada September 2021. Tahap ini meningkat daripada 39.7% dalam tempoh yang sama tahun lepas. CASA Bank turun sedikit sebanyak 1.5% kepada Rp45.54 trilion pada September 2021 daripada tempoh sama tahun lalu.

 

Mudah tunai Bank kekal kukuh, dengan nisbah Pinjaman kepada Deposit (LDR Bank sahaja) pada paras sihat 84.5%, manakala Nisbah Perlindungan Kecairan (LCR Bank sahaja) berada pada 175.0% dalam sembilan bulan pertama 2021. Ini melebihi paras minimum pengawal selia iaitu sebanyak 100.0%.

 

Kedudukan modal juga kukuh, dengan Nisbah Kecukupan Modal (CAR) berada pada 26.6% pada September 2021, berbanding 23.5% pada tahun sebelumnya. Jumlah modal Bank juga meningkat kepada Rp27.67 trilion pada September 2021 daripada Rp26.66 trilion pada September 2020. - DagangNews.com