Maybank Investment Bank terbitkan 4 waran berstruktur baharu bagi niaga hadapan Indeks Hang Seng | DagangNews Skip to main content

Maybank Investment Bank terbitkan 4 waran berstruktur baharu bagi niaga hadapan Indeks Hang Seng

Tengku Ariff Azhar Tengku Mohamed
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 26 Jun — Maybank Investment Bank (Maybank IB) telah mengembangkan penawaran produknya dengan pelancaran waran berstruktur pertamanya merujuk kepada kontrak hadapan Indeks Hang Seng (HSI).

 

Terbitan itu terdiri daripada dua pasang waran panggilan dan letak, dengan masing-masingnya, dengan tempoh tiga bulan tamat pada 27 September 2024 dan empat bulan tamat pada 30 Oktober 2024.

 

Waran tersedia untuk didagangkan  di Bursa Malaysia mulai hari ini, kata Maybank IB dalam kenyataan di sini.

 

Pegawai Bertanggungjawab dan Ketua Pegawai Operasi Maybank IB, Tengku Ariff Azhar Tengku Mohamed berkata, dengan penyenaraian hari ini, Maybank IB kini menawarkan waran indeks asing selain waran saham tunggal dan FBM
Waran indeks KLCI.

 

Waran HSI ialah instrumen dagangan serba boleh yang menawarkan pendedahan ekuiti asing, kepelbagaian serta-merta, leverage dengan perbelanjaan modal rendah, dan akses lancar melalui Bursa Malaysia secara format standard.

 

“Waran HSI telah menjadi antara sekuriti teratas yang didagangkan secara aktif di Bursa Malaysia setakat tahun ini, dengan beberapa Waran HSI mempunyai purata volum dagangan lima hari sehingga 150 juta unit setiap hari pasaran.

 

"Kami percaya Terbitan ini tepat pada masanya untuk pelabur memanfaatkan momentum semasa dalam pasaran ekuiti Hong Kong,” katanya.

 

 

hang seng

 

 

HSI secara meluas dianggap sebagai penanda aras global dan perwakilan komprehensif pasaran ekuiti Hong Kong-China, mencerminkan landskap ekonomi China.

 

Sehingga Mei 2024, HSI mempunyai 82 konstituens dengan syarikat besar seperti Tencent, HSBC, Alibaba, AIA, Meituan, CCB, China Mobile, ICBC, CNOOC dan HKEX mewakili 10 teratas.

 

Waran HSI Maybank IB direka untuk menjejaki prestasi kontrak hadapan HSI. "Waran panggilan itu memberi pelabur peluang untuk mendapat keuntungan daripada peningkatan HSI, manakala waran jual membolehkan pelabur mendapat keuntungan daripada pergerakan menurunnya".

 

Ini memberi pelabur Malaysia jalan tambahan untuk mengakses prestasi beberapa syarikat tersenarai terbesar di Hong Kong tanpa perlu bersusah payah membeli setiap konstituens bersama-sama dengan wajarannya dalam indeks, kata Maybank IB. - DagangNews.com