Memahami bagaimana tanah mendap terbentuk, boleh bantu elak kehilangan nyawa [Pandangan Pakar] | DagangNews Skip to main content

Memahami bagaimana tanah mendap terbentuk, boleh bantu elak kehilangan nyawa [Pandangan Pakar]

Kejadian tanah mendap di Jalan Forest City-Lebuh Tanjung Pelepas pada 23 Julai 2023. - Gambar hiasan
Oleh Gs Dr Muhammad Hafeez Jeofry

TANAH mendap merupakan kawasan atau lubang dalam tanah yang disebabkan oleh runtuhnya lapisan permukaan, memperlihatkan rongga atau ruang kosong di bawahnya.

 

Fenomena semula jadi ini boleh berubah dari kawasan kecil hingga ke kawah besar yang mampu menelan bangunan keseluruhan.

 

Tanah mendap boleh terbentuk secara beransur-ansur atau dalam beberapa kes, berlaku secara tiba-tiba dan tidak dijangka, menyebabkan gangguan yang ketara dan membahayakan nyawa.


 

tnb

 


Terbaharu, kita dikejutkan dengan kejadian mendapan tanah di kilometer 66.1 arah Timur dan Barat Bentong, Lebuh Raya Kuala Lumpur-Karak, seluas 9.5 meter lebar, 10 meter panjang dan 4.3 meter kedalaman.

 

Beberapa hari sebelum itu pada 23 Julai, kejadian serupa berlaku di Jalan Forest City-Lebuh Tanjung Pelepas, Iskandar Puteri di Johor.


 

 Dr Muhammad Hafeez Jeofry
       Dr Muhammad Hafeez Jeofry

 


Faktor-faktor tanah mendap

Landskap Karst

Satu daripada lokasi yang paling biasa untuk tanah mendap berlaku adalah dalam landskap karst. Karst merujuk kepada kawasan di mana batuan di bawah tanah terdiri daripada batuan larut, seperti batu kapur, gipsum, atau garam.

 

Seiring dengan pergerakan masa, air boleh meresap melalui retakan dan rekahan di batuan bawah tanah, perlahan-lahan melarutkan batuan dan mencipta rongga bawah tanah.

 

Apabila rongga tersebut menjadi cukup besar dan tidak lagi mampu menahan beban di atasnya, tanah mendap terbentuk di permukaan.

 

Aktiviti manusia

Aktiviti manusia dapat memberi kesan besar terhadap pembentukan tanah mendap. Pembinaan, perlombongan, pengeboran, dan pengambilan air bawah tanah yang berlebihan boleh mengubah persekitaran bawah tanah, menyebabkan runtuhnya struktur bawah tanah yang lemah.

 

Pembuangan sisa dan sistem kumbahan bocor juga boleh menyumbang kepada penguraian batuan, meningkatkan risiko Tanah mendap di kawasan bandar.

 

Kajian menyeluruh perlu dijalankan bagi memastikan keadaan struktur tanah tersebut terlebih dahulu sebelum sebarang aktiviti-aktiviti yang berpotensi memberikan impak besar terhadap lokasi tersebut dijalankan.

 

Hujan lebat dan banjir

Hujan yang lebat dan berpanjangan boleh menyebabkan tanah menjadi bencah, meningkatkan tekanan pada rongga bawah tanah.

 

Tekanan tambahan ini melemahkan struktur sokongan, menjadikannya lebih mudah untuk runtuh dan membentuk tanah mendap.


 

tnb
Tanah mendap akibat banjir di Segamat dekat Sekolah Kebangsaan Kampung Jawa pada Mac 2023.

 


Hakisan semula jadi dan pencemaran

Dalam jangka masa geologi, proses hakisan dan pencemaran semula jadi secara perlahan membentuk landskap, termasuk penguraian batuan larut.

 

Proses-proses ini secara beransur-ansur mencipta rongga yang akhirnya boleh menyebabkan pembentukan Tanah mendap.

 

Gempa bumi dan aktiviti tektonik

Aktiviti-aktiviti seismik dapat memberikan tekanan, melonggarkan dan melemahkan struktur tanah, menyebabkan runtuhnya formasi bawah tanah dan seterusnya menyebabkan tanah mendap.

 

Mencegah dan mengurangkan risiko tanah mendap

Walaupun tidak dapat dijangka dengan tepat, terdapat langkah-langkah yang boleh diambil untuk mengurangkan risiko dan akibat potensi Tanah mendap:

 

Kajian Geologi

Melakukan kajian geologi yang teliti dapat membantu mengenal pasti kawasan yang rentan kepada pembentukan Tanah mendap dan membolehkan perancang bandar mengelakkan pembinaan infrastruktur penting di kawasan berisiko tinggi.

 

Kawal selia penggunaan tanah

Melaksanakan peraturan penggunaan tanah yang melarang beberapa aktiviti atau pembangunan di kawasan rentan boleh membantu mencegah bencana berkaitan Tanah mendap. Sekiranya perlu dilakukan pembangunan dan aktiviti-aktiviti tersebut, langkah-langkah keselamatan, tindakan-tindakan pencegahan dan pelan tindak balas kecemasan perlu dilaksanakan oleh pihak-pihak yang berkepentingan dan dipantau oleh agensi-agensi berkaitan secara komprehensif.

 

Pemantauan paras air bawah tanah

Memantau secara berkala paras air tanah boleh memberikan tanda awal pembentukan Tanah mendap yang berpotensi, membolehkan pihak berkuasa mengambil langkah berjaga-jaga.

 

Penyelenggaraan infrastruktur

Memastikan penyelenggaraan yang betul pada sistem kumbahan, paip air, dan struktur bawah tanah lain dapat mengurangkan kemungkinan Tanah mendap disebabkan oleh faktor manusia.

 

Mustahil hapuskan sepenuhnya risiko mendap

Tanah mendap tetap menjadi salah satu fenomena semula jadi yang menarik dan tidak dapat diramalkan.

 

Kita tidak dapat menghapuskan sepenuhnya risiko tersebut, namun, memahami faktor-faktor yang menyumbang kepada pembentukannya dan melaksanakan langkah-langkah pencegahan dapat membantu melindungi nyawa dan harta benda.


 

tnb

 


Sementara kita terus mengkaji keajaiban geologi ini, penghargaan kita terhadap proses-proses rumit Bumi semakin mendalam, mengingatkan kita mengenai keperluan untuk hidup berdampingan dengan kekuatan alam secara bertanggungjawab.

 

Walaubagaimanapun, tindakan pantas yang telah diambil oleh pihak kerajaan, terutamanya Kementerian Kerja Raya dan pihak-pihak berkepentingan lain dalam memastikan tiada kecelakaan dan kemalangan semasa kejadian mendapan tanah itu berlaku, serta kerja-kerja pemulihan jalan yang pantas bagi memastikan jalan raya tersebut boleh digunakan semula secepat mungkin, harus diberikan pujian.

 

Namun, langkah-langkah keselamatan perlu diambil bagi mengelakkan kejadian yang sama berulang kembali pada masa hadapan. – DagangNews.com

 

 

Gs Dr Muhammad Hafeez Jeofry adalah Felo Bersekutu (Geohazard and Marin Solution (GeMS) Institut Oseanografi dan Sekitaran; dan Pensyarah (Geosains Marin) Fakulti Sains dan Sekitaran Marin Universiti Malaysia Terengganu