Memelihara ketumpatan tulang: Elak warga emas cedera | DagangNews Skip to main content

Memelihara ketumpatan tulang: Elak warga emas cedera

Oleh Datuk Dr Lee Joon Kiong, Pakar Perunding Ortopedik & Trauma di Hospital Beacon

DENGAN penuaan berlaku penurunan dalam fungsi fizikal. Warga emas mendapati mobiliti dan ketangkasan mereka tidak lagi semudah dahulu, manakala kemerosotan ketara dalam kualiti tulang meletakkan mereka pada risiko kecederaan yang lebih tinggi.

 

Penuaan juga membawa kepada kemerosotan beransur-ansur atau haus dan lusuh bahagian sendi, menyebabkan penyakit sendi degeneratif atau pembentukan tulang taji, itulah sebabnya adalah perkara biasa untuk melihat pesakit yang mengalami masalah seperti osteoarthritis lutut dalam tetapan klinikal.

 

Ia tidak berhenti di lutut walaupun - penyakit sendi degeneratif boleh menyasarkan kawasan serviks, dan lumbar, serta sendi pinggul, jari, dan banyak lagi.

 

 

wasiyyah
      Datuk Dr Lee Joon Kiong

 

 

Lebih berhati-hati diperlukan dalam aktiviti seharian, terutamanya kerana orang dewasa yang lebih tua, disebabkan kerapuhan tulang yang tinggi, lebih berkemungkinan mengalami masalah seperti patah tulang sekiranya terjatuh.

 

Selain itu, adalah potensi komplikasi kompleks yang lebih lanjut yang menimpa kecederaan awal, dan melambatkan lagi proses penyembuhan.

 

Walau bagaimanapun, anda tidak perlu menunggu untuk dicederakan sebelum mendapatkan perkhidmatan ortogeriatrik - sebaliknya, berikut adalah beberapa sebab untuk mempertimbangkan terlebih dahulu menjadikannya sebahagian biasa dalam hidup anda:

 

Tiada tanda amaran yang jelas

Ketumpatan tulang atau jisim tulang yang berkurangan adalah salah satu masalah kesihatan utama yang dihadapi oleh warga emas apabila mereka meningkat usia.

 

Jisim tulang manusia meningkat dengan usia selepas kelahiran, mencapai kemuncaknya sekitar umur 25 tahun, dan secara beransur-ansur berkurangan pada usia tua.

 

Wanita khususnya, lebih terdedah kepada ini, disebabkan oleh faktor seperti perubahan hormon semasa menopaus yang mengakibatkan keretakan mampatan, atau patah tulang bukan traumatik, tulang belakang, seperti kyphosis dan kehilangan ketinggian.

 

Oleh kerana osteoporosis itu sendiri tidak mempunyai sebarang gejala atau tanda amaran yang jelas. Malah, ramai pesakit warga emas hanya menyedari bahawa mereka mengalami osteoporosis selepas mereka menjadi mangsa patah tulang selepas jatuh dari ketinggian.

 

Kurang kesedaran

Satu lagi isu yang ketara ialah negara ini sangat kurang dalam pencegahan dan kesedaran kesihatan tulang, terutamanya berbanding negara-negara Eropah dan Amerika.

 

Secara umum, orang ramai memberi lebih perhatian kepada isu-isu seperti penyakit jantung, diabetes, dan hipertensi, dan tersilap percaya bahawa osteoporosis adalah bahagian semula jadi dalam proses penuaan. Pada penghujung hari, kami membayar harga, kerana kami akhirnya memandang rendah keterukan penyakit tulang.

 

Rawatan yang tepat pada masanya adalah penting untuk mengurangkan tempoh rehat tidur

Selepas mengalami patah tulang pinggul, masa adalah penting. Jika tidak dirawat dengan segera, kesan daripada patah tulang boleh mengakibatkan pesakit diletakkan di atas katil yang berpanjangan.

 

Malangnya, walaupun penting untuk pemulihan tulang, rehat katil yang berpanjangan datang dengan bahayanya sendiri kerana ramai pesakit mungkin mati akibat komplikasi, yang termasuk, tetapi tidak terhad kepada radang paru-paru, jangkitan bakteria, jangkitan saluran kencing dan trombosis vena.

 

Oleh itu, pembedahan perlu dilakukan secepat mungkin selepas patah tulang untuk membolehkan pesakit bangun dari katil dan mencapai mobiliti secepat mungkin.

 

Dalam kes pesakit tua, prinsip rawatan patah pinggul adalah melakukan pembedahan dalam tempoh 48 jam selepas patah tulang, jika boleh.

 

Rasa tergesa-gesa ini dipertingkatkan jika pesakit berkenaan sudah berhadapan dengan komorbiditi asas lain seperti penyakit jantung, hipertensi atau diabetes.

 

Ini kerana sebarang pembedahan untuk patah tulang mungkin perlu ditangguhkan kerana mereka menerima rawatan untuk keadaan perubatan mereka daripada pakar perubatan dalaman terlebih dahulu. Setelah keadaan mereka stabil, barulah pembedahan patah tulang boleh diatur.

 

Ramai yang beranggapan bahawa patah tulang pada orang tua hanya memerlukan penjagaan pakar bedah ortopedik. Walau bagaimanapun, pembedahan sedemikian harus dirawat secara bersama oleh pakar geriatrik dan pakar bedah ortopedik untuk menyesuaikan pelan rawatan yang paling sesuai untuk pesakit dan meminimumkan risiko.

 

Bagaimana untuk mengesan, meningkatkan dan mengekalkan ketumpatan tulang

Salah satu perkara paling mudah yang boleh dilakukan oleh orang tua yang menghadapi osteoporosis ialah memulakan rawatan dan pelarasan kehidupan harian.

 

Pengambilan kalsium (1,200 mg) dan vitamin D (1,200 IU) yang mencukupi melalui diet, pendedahan sederhana kepada cahaya matahari, dan senaman sederhana seperti berjalan pantas dan tai chi semuanya bermanfaat untuk ketumpatan tulang.

 

Satu lagi cara untuk menjejaki tulang anda menjalani ujian ketumpatan tulang (DEXA/DXA) bermula dari permulaan menopaus untuk mengesan kehilangan tulang dalam badan.

 

Pemeriksaan ketumpatan tulang yang kerap adalah lebih diperlukan jika ahli keluarga mempunyai sejarah patah tulang atau osteoporosis.

 

Dalam amalan klinikal, ubat-ubatan yang digunakan untuk merawat osteoporosis boleh dikelaskan kepada tiga kategori utama.

 

  • Kategori pertama bertujuan untuk mengurangkan kehilangan tulang;
     
  • Kategori kedua memberi tumpuan kepada meningkatkan fungsi pembentukan tulang
     
  • Kategori ketiga mempunyai dwi fungsi, mengurangkan kehilangan tulang pada masa yang sama meningkatkan pembentukan tulang.

 

Ia adalah untuk menangani jurang ini, serta menangani penyakit pada akar umbi bahawa sekumpulan pakar bedah ortopedik, termasuk saya sendiri, bekerjasama secara kolektif untuk menubuhkan Persatuan MyBONe (Rangkaian Pengoptimuman Kesihatan Tulang Malaysia MyBONe).

 

Melalui masyarakat MyBONe, kami berhasrat untuk menyokong kepentingan merawat osteoporosis kepada semua doktor ortopedik dan menggalakkan tanggungjawab dalam menilai kesihatan tulang.  - DagangNews.com