Menganggotai BRICS pun ada risiko kepada Malaysia, kata pakar ekonomi | DagangNews Skip to main content

Menganggotai BRICS pun ada risiko kepada Malaysia, kata pakar ekonomi

Hasrat Malaysia menyertai BRICS turut mendapat liputan stesen TV India. - Gambar hiasan

KUALA LUMPUR 26 Jun - Walaupun terdapat kelebihan untuk menyertai blok BRICS (Brazil, Rusia, India, China dan Afrika Selatan), Malaysia perlu menyedari beberapa risiko yang terlibat dalam langkah sedemikian, kata seorang pakar ekonomi.

 

Mohd Prasad Hanif, Setiausaha Agung Persatuan Institusi Kewangan Pembangunan Malaysia, berkata cabaran termasuk kekurangan kesepaduan, ketidaktentuan mata wang dan risiko kecairan serta ketegangan geopolitik yang mewujudkan ketidaktentuan peraturan.

 

“Kepelbagaian dalam kalangan negara anggota dalam BRICS berkaitan dengan struktur ekonomi, sistem politik dan peringkat pembangunan boleh menyukarkan untuk mencapai kata sepakat.

 

“Seperti yang anda tahu, China dan Rusia sangat berbeza dengan Malaysia, jadi ini akan menjadi cabaran besar untuk kita atasi,” katanya semasa Forum Asia Perbankan, Kewangan dan Insurans Asia 2024, semalam, menurut The Star.

 

 

Mohd Prasad Hanif
                  Mohd Prasad Hanif

 

 

Minggu lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Malaysia akan memulakan prosedur rasmi untuk menyertai BRICS tidak lama lagi. Beliau berkata potensi keahlian dalam BRICS akan menjadi kepentingan strategik memandangkan kedudukan Selat Melaka sebagai laluan perkapalan penting yang menghubungkan Lautan Pasifik dan Hindi.

 

Prasad menambah, mengimbangi pengaruh Barat dengan BRICS mempunyai implikasi bercampur-campur untuk sektor kewangan.

 

Tambahan pula, menjadi ahli pertubuhan antara kerajaan bermakna terdapat kedaulatan ekonomi yang lebih besar untuk negara dengan mengurangkan pergantungan kepada sistem kewangan Barat dan dolar AS.

 

“Alternatif BRICS kepada Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication (Swift) ialah sistem penyelesaian perdagangan.

 

“Sistem alternatif ini pada asasnya akan meningkatkan kedaulatan dan kestabilan ekonomi bagi negara anggota dengan mengurangkan kesan dasar dan sekatan ekonomi AS.

 

“Saya fikir ini adalah salah satu pemacu terbesar mengapa negara mahu berpindah dari Swift; untuk mengelak daripada dikenakan sanksi secara unilateral.

 

“Selain itu, apabila anda mempunyai sistem alternatif yang bersaing dengan Swift, negara akan dapat merundingkan kos transaksi yang lebih baik dengan mengelakkan penukaran mata wang dan bank perantara, sekali gus memupuk kerjasama ekonomi yang lebih besar dalam kalangan negara BRICS,” kata Prasad.

 

Pada masa ini, kebanyakan perdagangan global bergerak melalui sistem pembayaran yang didominasi AS Swift, sistem pemesejan global yang digunakan oleh bank untuk menghantar dan menerima maklumat dengan selamat seperti arahan pemindahan wang.

 

Walau bagaimanapun, seperti yang dinyatakan oleh Prasad, pelaksanaan sistem penyelesaian perdagangan alternatif BRICS juga menghadapi cabaran yang ketara, termasuk pelaburan yang besar dalam teknologi, turun naik mata wang dan kekurangan penerimaan global.

 

“Cabaran kemeruapan mata wang dan risiko kecairan yang dikaitkan dengan penggunaan mata wang tempatan boleh meningkatkan kerumitan urus niaga kewangan dan pengurusan risiko bagi bank.

 

“Selain itu, menyelaraskan peraturan dan dasar kewangan dalam kalangan negara BRICS yang pelbagai mungkin sukar, berpotensi membawa kepada ketidakcekapan dan konflik juga.

 

“Selanjutnya, kekurangan kepercayaan dan infrastruktur global yang mantap serupa dengan Tabung Kewangan Antarabangsa dan Bank Dunia boleh mengehadkan impak dan daya tarikan BRICS kepada ahli baharu,” katanya.

 

Pada asalnya diasaskan sebagai BRIC pada 2009, dengan Brazil, Rusia, India dan China adalah ahli asalnya. Kumpulan itu dinamakan semula sebagai BRICS apabila Afrika Selatan menyertai pada tahun 2010.

 

Kini, BRICS terdiri daripada Brazil, Rusia, India, China, Afrika Selatan, Iran, Mesir, Ethiopia, Arab Saudi dan Emiriah Arab Bersatu. - DagangNews.com