Menteri Pengangkutan Singapura letak jawatan selepas didakwa kes rasuah terbesar sejak 1986 | DagangNews Skip to main content

Menteri Pengangkutan Singapura letak jawatan selepas didakwa kes rasuah terbesar sejak 1986

S Iswaran adalah menteri penting pertama yang terlibat dalam siasatan rasuah sejak 1986. - Gambar Facebook S Iswaran

KUALA LUMPUR 18 Jan - Menteri Pengangkutan Singapura, S Iswaran meletak jawatan selepas didakwa atas kes rasuah dalam skandal politik terbesar selama hampir empat dekad, yang menjejaskan ibu kota yang terkenal dengan tadbir urus bersih itu.

 

Perdana Menteri, Lee Hsien Loong menerima peletakan jawatan Iswaran sebagai menteri kabinet dan penggubal undang-undang, menurut satu kenyataan dari pejabat Lee. 

 

Iswaran, yang diikat jamin, menolak 27 pertuduhan terhadapnya, termasuk didakwa mendapatkan tiket ke muzikal dan perlawanan bola sepak di London.

 

"Saya berazam untuk menegakkan integriti parti dan kerajaan, dan reputasi kami untuk kejujuran dan ketakcemaran. Rakyat Singapura mengharapkan tidak kurang," kata Lee dalam kenyataan itu, merujuk kepada Parti Tindakan Rakyat (PAP) yang memerintah. 

 

Iswaran, 61, adalah menteri penting pertama yang terlibat dalam siasatan rasuah sejak 1986. Beliau dan taikun hartanah, Ong Beng Seng ditangkap pada Julai dalam kes yang mencabar reputasi Singapura untuk tadbir urus bersih pada masa Lee cuba mengetepikan setelah hampir dua dekad memimpin negara.

 

"Saya menolak dakwaan dalam pertuduhan dan kini akan memberi tumpuan kepada membersihkan nama saya," tulis Iswaran dalam surat peletakan jawatannya kepada Lee yang didedahkan kepada umum selepas pertuduhan diumumkan.

 

Bekas ahli politik itu dikenakan pelbagai pertuduhan bermula dari 2015 hingga Mei 2023. Ia termasuk dua pertuduhan rasuah, 24 pertuduhan mendapatkan "barang berharga" daripada seseorang yang berurusan dengannya sebagai penjawat awam, dan satu kerana menghalang keadilan . Jika sabit kesalahan, beliau berdepan denda dan kemungkinan penjara.

 

"Ini bukan sahaja pertempuran undang-undang untuk Iswaran dan pendakwa raya," kata seorang profesor undang-undang di Universiti Pengurusan Singapura, Eugene Tan.

 

"Kini terdapat pertempuran politik untuk kerajaan memperbaharui kepercayaan dan keyakinan kepada pengundi bahawa mereka mempunyai sistem yang tegak," katanya.

 

Lee, 71, dijangka menyerahkan tampuk pimpinannya kepada timbalannya, Lawrence Wong menjelang November. Wong berkata rancangan itu kekal di landasan yang betul.

 

"Setakat kesan kepada penggantian berkenaan, tidak akan ada kesan," kata Wong kepada pemberita. 

 

"Adakah kejadian ini akan memberi kesan kepada semangat parti dan parti? Saya tidak ragu-ragu bahawa ia akan berlaku, tetapi kita tidak boleh membenarkan hentaman politik ini menjejaskan pendirian sifar toleransi kita terhadap rasuah," katanya.

 

Skandal rasuah adalah satu daripada siri kontroversi yang telah menimbulkan kejutan melalui PAP, yang menyebabkan dua penggubal undang-undang meletak jawatan secara tidak sengaja atas urusan sulit. 

 

Pada September, anak kepada bekas perdana menteri, Goh Chok Tong adalah antara empat orang yang didakwa atas kesalahan perdagangan palsu.

 

Iswaran dan Ong yang berinteraksi selama ini, dengan peranan menteri dalam perdagangan dan pengangkutan bersilang dengan hartawan hartanah terkenal kerana membantu membawa Grand Prix Formula 1 (F1) ke Singapura. Iswaran telah lama menjuarai perlumbaan malam F1 Singapura dalam pelbagai kapasitinya.

 

Tuduhan itu termasuk bantuan bekas menteri yang didakwa diperoleh daripada Ong seperti tiket muzikal di West End daripada Kinky Boots dan Book of Mormon kepada Waitress. Beliau juga didakwa memperoleh tiket ke perlawanan bola sepak UK, menaiki jet peribadi Ong, penginapan S$4,738 (RM16,629) untuk satu malam di Four Seasons Doha dan tiket ke F1 di Singapura.

 

Buat masa ini, tiada apa-apa yang menunjukkan bahawa kontrak F1 distrukturkan untuk merugikan kerajaan, dan semua persiapan untuk Grand Prix Singapura F1 tahun ini kekal di landasan yang betul, kata Kementerian Perdagangan dan Industri dalam menjawab pertanyaan media.

 

Jabatan Peguam Negara berkata, ia akan memutuskan Ong dan yang lain selepas kes terhadap Iswaran selesai. Jurucakap Ong enggan mengulas, Bloomberg melaporkan.

 

Iswaran berkata beliau akan memulangkan gaji dan elaunnya sejak Julai. Gajinya dikurangkan kepada S$8,500 sebulan, menandakan pemotongan 82% daripada gaji permulaan S$46,750 di Singapura, yang mana pemimpin kerajaan adalah antara yang menerima gaji terbaik di dunia untuk mengelakkan rasuah. - DagangNews.com