MGA eratkan hubungan perdagangan dengan China di kongres dan ekspo emas Shanghai 2024 | DagangNews Skip to main content

MGA eratkan hubungan perdagangan dengan China di kongres dan ekspo emas Shanghai 2024

Dato’ Wira Louis Ng berucap di Kongres dan Ekspo Emas China 2024 dari 26-28 Julai 2024 di Shanghai.
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 7 Ogos – Presiden Persatuan Emas Malaysia (MGA), Dato’ Wira Louis Ng yang juga Pengasas dan Pengerusi Eksekutif Kumpulan Public Gold dan Konsul Kehormat Kazakhstan di Pulau Pinang, baru-baru ini telah dijemput secara eksklusif oleh China Gold Association (CGA) untuk berucap di Kongres dan Ekspo Emas China 2024 yang berprestij yang diadakan dari 26-28 Julai 2024 di Shanghai.

 

Delegasi MGA yang diketuai Louis telah menarik perhatian penganjur acara dengan delegasi terbesar iaitu 20 entiti (dari pelbagai etnik dan industri berkaitan).

 

Antaranya ialah Naib Presiden MGA, Datuk Abdul Rasull Abdul Razak; Setiausaha MGA, Dato’ Abdul Wahab Hamid; Bendahari, Dato’ Jeff Kua; ahli jawatankuasa serta ahli am, telah menunjukkan kepada dunia pengaruhnya yang besar dalam kalangan pemain industri emas dalam Malaysia.

 

 

Pada lawatan rasmi itu, MGA telah disambut baik oleh pemimpin daripada empat organisasi emas terkenal dunia
iaitu Zhang Yongtao, Setiausaha Parti Persatuan Emas China (CGA); Yu Wenjian, Pengerusi Shanghai Gold Exchange (SGE); Ruth Crowell, Ketua Pegawai Eksekutif London Market Bullion Persatuan (LBMA), dan Sachin Jain, Ketua Pegawai Eksekutif Serantau Majlis Emas Dunia (WGC) di India.

 

Semasa pertemuan dengan Shanghai Gold Exchange (SGE), kedua-dua MGA dan SGE telah menyatakan hasrat mereka untuk meningkatkan pertukaran idea dan pandangan di masa depan dan mengukuhkan kerjasama antara orang Cina dan pasaran emas ASEAN.

 

Louis menekankan tentang kekuatan Malaysia dari segi strategik geografi, kepelbagaian dalam demografi (yang mendorong permintaan yang pelbagai), berbilang bahasa keupayaan (yang membantu pengembangan pasaran), dan dasar mesra perniagaan (memudahkan antarabangsa kerjasama).

 

 

MGA

 

 

Ini adalah kelebihan yang menjadikan Malaysia hab perdagangan emas terbaik, terutamanya untuk negara yang baru memasuki pasaran emas Asia Tenggara.

 

LBMA dan MGA sebaliknya, membincangkan tentang keperluan keahlian, dan masa depan trend pasaran semasa mesyuarat.

 

Ruth Crowell, Ketua Pegawai Eksekutif LBMA juga telah menyatakan kesediaan untuk menyediakan latihan dalam talian kepada pemain industri emas Malaysia, sekiranya perlu.

 

Selain itu, MGA juga telah bertemu dengan Sachin Jain dari World Gold Council (WGC), di mana WGC menjelaskan objektifnya kepada ahli MGA, manakala kedua-dua pihak berbincang tentang potensi dan peluang kerjasama masa depan antara kedua-dua organisasi.

 

“Lawatan delegasi ke Kongres Emas China dan Ekspo 2024 di bawah MGA telah membuahkan hasil yang luar biasa. Ia bukan sahaja meningkatkan keterlihatan global MGA, tetapi juga meletakkan asas untuk kerjasama antarabangsa masa hadapan untuk industri emas Malaysia pemain.

 

"Pertemuan dengan beberapa organisasi antarabangsa yang berprestij telah diperkukuh lagi Kedudukan dan pengaruh Malaysia dalam pasaran emas Asia Tenggara,” kata Loiuse.

 

Presiden MGA itu juga menegaskan pertemuan itu bukan sahaja meluaskan perspektif ahli tetapi akan juga membantu meningkatkan daya saing antarabangsa pemain industri Malaysia.

 

Berucap di Kongres dan Ekspo Emas China 2 hari 2024 yang menarik lebih 2,000 profesional industri barang kemas, bank, dan institusi berkaitan di seluruh dunia, Louis menyampaikan ucapan di bawah segmen Kerjasama Emas & Barang Kemas "Belt and Road (BRI)", bertajuk “Pasaran Emas & Barang Kemas Malaysia BRI dalam Hubungan Perdagangan Malaysia-China.”

 

Dalam ucapannya, Louis berkongsi pandangan tentang trend emas dan barang kemas Malaysia, saiz pasaran,
tingkah laku pengguna, rangka kerja kawal selia, serta menonjolkan pelbagai kelebihan pasaran Malaysia, sambil meningkatkan kerjasama dengan China dalam sektor emas dan barang kemas, dengan menambah baik pada
infrastruktur dan perdagangan, mengurangkan kos logistik, dan meningkatkan kecukupan rantaian bekalan.

 

Ini memandangkan pemain industri global pemahaman yang menyeluruh tentang trend pasaran emas Malaysia dan
prospeknya.

 

 

MGA

 

 

Kongres dan Ekspo Emas China ialah acara industri emas antarabangsa terbesar China dan perhimpunan industri emas global yang berprestij. Ia bertujuan untuk memudahkan pertukaran antarabangsa dan kerjasama, menyediakan platform untuk pemain industri untuk belajar daripada satu sama lain dan berbincang isu berpandangan ke hadapan dalam industri emas global.

 

Bertemakan ‘Didorong Inovasi, Pembangunan Hijau dan Masa Depan Dikongsi’ pada tahun ini, acara itu memberi tumpuan kepada tiga sektor iaitu perlombongan emas, pasaran emas, dan penggunaan emas.

 

Bukan itu sahaja, isu-isu seperti pembinaan lombong hijau, penggunaan sumber, pengeluaran keselamatan, aplikasi pintar, dan emas ESG turut dibincangkan. Matlamat acara ini adalah untuk membina laluan pembangunan hijau dan sihat untuk industri emas global dan pasaran emas.

 

Persatuan Emas Malaysia (MGA) pula telah berjaya menjadi tuan rumah kepada 300 perwakilan antarabangsa di Persidangan Emas Malaysia Edisi Ke-2 pada Februari awal tahun ini.

 

Bermula sebagai acara tahunan, acara emas antarabangsa ini kini akan dihoskan setiap dwi-tahunan oleh MGA, dengan yang Persidangan Emas Dunia Edisi ketiga akan diadakan pada suku pertama 2026. - DagangNews.com