Misi pelaburan MITI ke Singapura peroleh komitmen FDI RM2.8 bilion | DagangNews Skip to main content

Misi pelaburan MITI ke Singapura peroleh komitmen FDI RM2.8 bilion

Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz (kanan) ketika menghadiri program S. Rajaratnam Endowment Dialogue @ Regional Outlook Forum 2024 yang dianjurkan oleh Institut ISEAS-Yusof Ishak di Singapura pada 11 Januari 2024. - Gambar Facebook Tengku Zafrul
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 12 Jan - Misi pelaburan sehari ke Singapura oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI) menghasilkan sebanyak RM2.8 bilion pelaburan langsung asing (FDI) daripada mesyuarat perniagaan dengan dua syarikat.

 

MITI berkata syarikat pertama, Equinix ialah syarikat infrastruktur digital global yang menghubungkan organisasi peneraju industri merentasi dunia yang mengutamakan digital.

 

Katanya, melalui capaian globalnya, Equinix membantu organisasi mempercepatkan daya saing kelebihan merentas pemboleh digital termasuk awan, rangkaian, storan, pengkomputeran dan perisian. 

 

"Dengan 52 pusat data merentasi 13 bandar di rantau Asia Pasifik, termasuk Australia, China, Hong Kong, India, Jepun, Korea dan Singapura, Equinix merancang untuk membuka pusat data padat rangkaian di Johor dan Kuala Lumpur.

 

"Ia bagi menyediakan platform saling berkaitan yang menawarkan akses kepada ramai rangkaian antarabangsa dan serantau yang menghubungkan Asia-Pasifik," katanya dalam kenyataan media di sini, hari ini.


 

Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz

 

parafrasa

 


Menurut kenyataan itu, Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz juga bertemu dengan wakil-wakil pengeluar makanan global syarikat yang mempunyai kehadiran sedia ada di Malaysia, dengan rancangan untuk mengembangkan dan mempelbagaikan portfolio produknya. 

 

Katanya, syarikat itu akan menyediakan kemudahan terkini dengan barisan pembuatan termaju, dikuasakan oleh pemboleh industri 4.0 seperti sebagai internet kebendaan (IoT) dan robotik untuk pengeluaran bahan makanan bersepadunya.

 

Sementara itu, Tengku Zafrul berkata, pihaknya berbesar hati kerana syarikat-syarikat itu memilih Malaysia sama ada untuk menubuhkan atau mengembangkan perniagaan mereka. 

 

"RM2.8 bilion FDI komited itu merupakan satu lagi sokongan terhadap usaha Malaysia dalam mengurangkan perjalanan pelabur dan dalam memudahkan realisasi pelaburan mereka. 

 

"Ini adalah permulaan yang cemerlang untuk tahun ini dan MITI bersama-sama dengan agensinya, Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) akan lebih strategik dalam menarik pelaburan yang betul daripada peningkatan aliran masuk ke ASEAN.

 

"Pelaburan ini bukan sahaja perlu mengembangkan ekonomi negara, tetapi juga mesti membangunkan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dan mencipta pekerjaan untuk rakyat kita," katanya.

 

Tambah kenyataan itu, Singapura melihat Malaysia sebagai destinasi pelaburan yang berdaya maju kerana pelbagai faktor, termasuk kedaulatan undang-undang Malaysia, lokasi serantau yang strategik dan tenaga kerja boleh dilatih serta kedudukan penting dalam banyak rantaian bekalan serantau dan global.

 

"Antara Januari dan September 2023, projek pelaburan dari Singapura bernilai RM20.4 bilion diluluskan, menjadikannya FDI sumber kedua terbesar dalam tempoh tersebut," katanya.

 

Katanya, misi pelaburan yang dihadiri pegawai kanan MITI dan pihak MIDA itu adalah peristiwa penting ke arah merealisasikan matlamat Malaysia untuk menjadi berteknologi tinggi, hab inovasi global dengan ekosistem pelaburan yang berdaya tahan dan mampan. - DagangNews.com