MPOB, IBG memulakan Ujian Penyelesaian Pemulihan bagi penyakit Ganoderma dalam Ladang Kelapa Sawit | DagangNews Skip to main content

MPOB, IBG memulakan Ujian Penyelesaian Pemulihan bagi penyakit Ganoderma dalam Ladang Kelapa Sawit

Dr. Mohd Hefni Rusli (dari kanan) menerangkan penyebab penyakit reput pangkal batang (BSR) kepada Datuk Chan Foong Hin.

MACHAP 1 April — Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB), bekerjasama dengan IBG Manufacturing Sdn Bhd, telah memulakan ujian penyelesaian inovatif terbaharu mereka, baja bio iM-bioGuard.

 

Diperkaya dengan bakteria Pseudomonas yang kuat, baja kawalan biologi ini mampu menangani patogen kulat Ganoderma boninense, yang merupakan penyebab penyakit reput pangkal batang (BSR).

 

Juga dikenali sebagai "barah" kelapa sawit, BSR adalah salah satu penyakit yang paling serius terhadap ladang kelapa sawit di negara pengeluar utama, terutamanya di Malaysia dan Indonesia, menyebabkan anggaran kerugian ekonomi yang amat besar sebanyak RM1.5 bilion setiap tahun.

 

Teknologi berpaten MPOB iaitu iM-bioGuard adalah sejenis baja bio cecair pertama yang dihasilkan untuk penyerapan mudah oleh pokok kelapa sawit, supaya dapat mengurangkan kerosakan akibat penyakit Ganoderma secara berkesan.

 

Demonstrasi penggunaan yang pertama telah diadakan sempena lawatan kerja Timbalan Menteri Perladangan dan Komoditi Datuk Chan Foong Hin ke Ladang Machap, milik United Malacca Berhad (UMB) pada Khamis lalu.

 

“Pengenalan iM-bioGuard merupakan satu tonggak penting dalam usaha kolektif kita untuk meredakan kesan kerosakan Ganoderma terhadap industri kelapa sawit.”

 

"Saya berharap bahawa dengan memulakan ujian pertama dengan UMB, ia dapat membantu meningkatkan ketahanan tanaman sambil mengamalkan amalan mampan yang mesra alam sekitar," kata Chan.

 

 

sawit
Ganoderma boninense, patogen kulat dominan yang menyebabkan penyakit Basal Stem Reput dalam pokok kelapa sawit.

 

 

Sementara itu, Ketua Unit Patologi Tumbuhan & BiosekuritiDr. Mohd Hefni Rusli, formulasi tersebut telah diuji secara meluas di tapak semaian dan ladang dan telah dibuktikan keberkesanan teknologi ini dalam usaha mengawal jangkitan Ganoderma.

 

“Ganoderma boninense merupakan ancaman serius kepada ladang, menyebabkan kerugian ekonomi yang besar di Malaysia dan Indonesia.

 

“Walaupun penyakit ini merebak secara perlahan, namun adalah sukar untuk memutuskan rantaian berjangkit kerana patogen akan merebak melalui sentuhan akar ke akar dan menyebabkan kerosakan sistem xilem kelapa sawit yang akhirnya menyebabkan kematian pokok,” katanya.

 

Selain itu, MPOB dan IBG Manufacturing menandatangani perjanjian komersial untuk memperkenalkan teknologi ini kepada industri. Usaha kerjasama ini menandakan satu pendekatan bersatu dalam memajukan amalan lestari dan menjamin masa depan industri kelapa sawit Malaysia.

 

Selain demonstrasi penggunaan baja bio, rombongan yang diketuai oleh Chan juga telah menyaksikan operasi penuaian inovatif UMB dan teknik pengutipan buah tandan segar (BTS) bermekanisasi di ladang estet.

 

Komitmen ladang ini terhadap penggunaan tanah yang lestari turut dipamerkan melalui projek intergrasi tanaman, termasuk tanaman stevia dan lada, melalui nasihat dan sokongan teknikal dari agensi yang berkenaan seperti Lembaga Lada Malaysia (MPB).

 

 

sawit

 

 

Tetamu yang turut hadir ialah Ahli Parlimen Kota Melaka, Khoo Poay Tiong; Pengerusi UMB, Datin Paduka Tan Siok Choo; Pengarah Eksekutif UMB, Dato Sri Tee Lip Sin; Ketua Pegawai Eksekutif UMB, Young Lee Chern dan Ketua Pegawai Eksekutif IBG Manufacturing, Dato SP Yeat. - DagangNews.com