MSM catat kerugian RM32 juta bagi 2QFY2024 akibat kos operasi lebih tinggi | DagangNews Skip to main content

MSM catat kerugian RM32 juta bagi 2QFY2024 akibat kos operasi lebih tinggi

harga gula mentah tidak menentu terutamanya disebabkan oleh turun naik jumlah pengeluaran global. - Gambar NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR/DagangNews
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 22 Ogos – MSM Malaysia Holdings Berhad (MSM), pengeluar jenama gula bertapis terkemuka negara "Gula Prai", mencatatkan kerugian sebelum cukai (LBT) sebanyak RM32 juta bagi suku kedua (2Q) tahun kewangan berakhir Disember 2024 (FY2024).

 

Kerugian tersebut dipengaruhi oleh kos operasi yang lebih tinggi dan keuntungan bukan operasi yang lebih rendah berbanding LBT yang dicatatkan pada suku yang sama tahun lepas (2QFY2023) sebanyak RM14 juta.

 

MSM mengekalkan unjuran menguntungkan untuk tahun ini dengan Tahun-ke-Tarikh (YTD) 1H 2024 sebanyak RM34 juta keuntungan sebelum cukai (PBT). Selain itu, terdapat juga peruntukan perakaunan sekitar RM18 juta untuk potensi pembalikan pada 2H 2024.

 

Hasil untuk 2QFY2024 meningkat kepada RM833 juta, 12 peratus lebih tinggi berbanding RM746 juta untuk 2QFY2023 dan Kumpulan mencapai faktor penggunaan (UF) yang lebih tinggi sebanyak 50 peratus pada 2QFY2024 berbanding 48 peratus pada 2QFY2023.

 

Selain itu, terdapat peningkatan dalam hasil kecekapan, mencapai 95.6 peratus pada 2QFY2024, meningkat daripada 94.9 peratus pada 2QFY2023.

 

Walau bagaimanapun, kos pengeluaran meningkat sebanyak 14 peratus didorong oleh NY11 12 peratus lebih tinggi, kos pengangkutan 18 peratus dan pertukaran asing 5 peratus lebih tinggi, walaupun kos penapisan lebih rendah berikutan UF yang bertambah baik.

 

 

Syed Feizal Syed Mohammad
                              Syed Feizal Syed Mohammad

 

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MSM, Syed Feizal Syed Mohammad berkata, industri gula terus berdepan dengan kos input yang tinggi, didorong oleh harga pengangkutan global dan gas asli yang tinggi.

 

"Selain itu, harga gula mentah tidak menentu terutamanya disebabkan oleh turun naik jumlah pengeluaran global”.

 

"Di tengah-tengah cabaran ini, Kumpulan terus komited untuk mengukuhkan jualan domestik kami di samping meningkatkan usaha kami dalam pasaran eksport sehingga kini ke 20 negara," tambah Syed Feizal.

 

Walaupun MSM Prai memiliki kecekapan yang diiktiraf sebagai salah satu kilang penapisan gula terbaik di Asia, MSM Johor mempunyai peluang besar untuk bergerak ke arah menjadi pusat penapisan gula bersepadu bertaraf dunia, menawarkan produk nilai tambah dan penyelesaian hiliran untuk memenuhi permintaan di rantau ASEAN.

 

Dengan penambahan dua gudang gula bertapis yang baru dilancarkan, MSM Johor menyasarkan untuk mengembangkan kapasiti storan dalamannya, memasang talian pembungkusan CGS tambahan, dan akhirnya mengurangkan pergantungan pada penyewaan gudang luaran.

 

Kumpulan MSM tetap berhati-hati tentang risiko yang ditimbulkan oleh ketegangan geopolitik yang semakin meningkat, yang boleh memberi kesan kepada kos input dan prestasi kewangan.

 

Industri Gula Bersama (JSI) terus terlibat dengan Kerajaan untuk memuktamadkan mekanisme penetapan harga yang mampan untuk segmen runcit domestik dan mengawal selia gula bertapis yang diimport untuk mengelakkan amalan lambakan, bertujuan untuk memastikan keselamatan makanan dan kemampanan jangka panjang industri. - DagangNews.com