Mustahil halang rakyat Malaysia berhijrah ke Singapura, tarikan utama nilai mata wang - Bank Dunia | DagangNews Skip to main content

Mustahil halang rakyat Malaysia berhijrah ke Singapura, tarikan utama nilai mata wang - Bank Dunia

KUALA LUMPUR 12 Jun - Adalah mustahil untuk menghalang atau melarang rakyat Malaysia daripada berhijrah ke Singapura untuk mendapatkan pekerjaan kerana tarikan utamanya ialah perbezaan mata wang, menurut Bank Dunia.

 

“Kebanyakan negara melihat perkara seperti ini di mana orang yang berpendidikan tinggi meninggalkan negara ini,” kata ketua ekonomi Kumpulan Bank Dunia Dr Indermit Gill.

 

“Jika anda melihat perbezaan pendapatan antara Indonesia dan Malaysia, ia adalah kira-kira tiga kali ganda lebih tinggi di Malaysia. Anda akan melihat orang Indonesia datang untuk mencari pekerjaan di Malaysia.

 

 

“Jadi, tidak ada sebab mengapa anda tidak akan melihat rakyat Malaysia pergi ke Australia, Singapura, AS, atau UK kerana gaji lebih tinggi di sana. Ia adalah proses semula jadi,” kata Indermit kepada pemberita di meja bulat media, menurut laporan The Edge.

 

Ketua ekonomi Bank Dunia Dr Apurva Sanghi bersetuju, berkata "adalah mustahil untuk menghentikan dan menghalang orang ramai daripada berpindah ke Singapura kerana perbezaan mata wang".

 

Tukaran mata wang semasa satu dolar Singapura ialah bersamaan RM3.48.

 

Daripada melihat bagaimana untuk menghentikan perkara yang tidak dapat dielakkan, Apurva berkata Malaysia harus menumpukan pada produktiviti untuk meningkatkan gaji, kerana gaji semasa di Malaysia kekal sepadan dengan produktiviti.

 

“Saya sentiasa mendengar orang berkata gaji rendah [di Malaysia]. Rendah berbanding dengan apa? Gaji lebih rendah di Malaysia berbanding Singapura dan Australia, tidak mengapa. Tetapi gaji tidak rendah berbanding produktiviti di Malaysia,” katanya.

 

“Anda tidak boleh menggubal produktiviti. Anda tidak boleh membuat undang-undang gaji yang lebih tinggi. Anda perlu membetulkan produktiviti,” katanya.

 

Menurut Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM), pertumbuhan tahun ke tahun dalam produktiviti buruh mencapai 1.9% pada suku pertama 2024 (1S2024), berbanding 1.7% pada suku yang sama pada tahun sebelumnya.

 

Mengenai tanggapan “brain drain” yang lazimnya dianggap sebagai negatif, Sanghi berkata terdapat salah tanggapan bahawa terdapat jumlah buruh yang tetap di sekitar ekonomi, yang perlu diperbetulkan.

 

“Sebagai contoh, apabila AS menukar polisi visanya untuk menarik lebih ramai jururawat dari Filipina, ia sebenarnya meningkatkan insentif untuk lebih ramai warga Filipina memasuki industri kejururawatan,” sambungnya. “Bagi setiap pendatang yang meninggalkan (Filipina), sembilan lagi mendapat lesen dan tinggal di belakang.”

 

"Di India, anda melihat perkara yang sama," tambahnya. “Ramai orang India meninggalkan negara ini [untuk menyertai industri teknologi maklumat (IT) di negara lain]. Terdapat [masih] sejumlah besar profesional IT [di India], dan negara kini menjadi sarang untuk transformasi digital kerana itu,” tambahnya. - DagangNews.com