MyDigital Corp, Bursa meterai kerjasama pacu inovasi melalui transformasi digital | DagangNews Skip to main content

MyDigital Corp, Bursa meterai kerjasama pacu inovasi melalui transformasi digital

Oleh BERNAMA

KUALA LUMPUR 6 Sept - MyDigital Corporation dan Bursa Malaysia Bhd memeterai memorandum kerjasama (MOM) untuk memperkasakan syarikat senaraian awam (PLC) di Malaysia untuk mencapai matlamat alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) mereka melalui penggunaan teknologi digital.

 

Di bawah MOC, MyDigital Corp dan Bursa akan meneroka pelbagai inisiatif, termasuk mengarang bersama penerbitan kepimpinan pemikiran, pertukaran amalan terbaik, dan menganjurkan Malaysia Centre4IR ESG Innovation Challenge.

 

MOC sejajar dengan usaha kerajaan melalui Kementerian Digital untuk menyokong syarikat dalam mempercepatkan perjalanan ESG mereka melalui transformasi digital.

 

Ini terutamanya, terdapat penekanan terhadap keperluan untuk teknologi Revolusi Perindustrian Keempat (4IR) berada di barisan hadapan dalam transformasi ini, membolehkan syarikat menangani cabaran yang mendesak.

 

Dalam ucaptamanya pada majlis menandatangani MOC pada hari Jumaat, Menteri Digital Gobind Singh Deo berkata majlis ini adalah bukti perjalanan transformasi digital negara yang berterusan.

 

 

wasiyyah

 

 

Beliau berkata kerjasama itu juga mewakili komitmen kuat kerajaan untuk menerapkan kemampanan pada teras strategi pembangunan.

 

Gobind menegaskan bahawa menurut artikel oleh Forum Ekonomi Dunia, Malaysia mengambil langkah berani untuk mengukuhkan dirinya sebagai peneraju dalam ruang ESG.

 

“Saya gembira membaca bahawa keperluan Bursa untuk PLC untuk mendedahkan amalan kemampanan mereka dalam laporan tahunan mereka ditunjukkan dalam artikel itu.

 

“Malah, artikel itu turut mengetengahkan Cabaran Inovasi ESG Centre4IR Malaysia.

 

"Ia menambah inisiatif itu menunjukkan bagaimana inovasi dan perkongsian boleh memacu kemajuan ketara ke arah kemampanan," kata menteri itu.

 

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Datuk Muhamad Umar Swift berkata Cabaran Inovasi ESG MYCentre4IR bertujuan untuk membina momentum ini dengan membangunkan perkongsian antara syarikat dan syarikat baharu yang menghasilkan hasil yang saling menguntungkan.

 

"Ia bertujuan untuk mempromosikan penggunaan teknologi 4IR yang menyokong penggunaan ESG, menjana kes penggunaan praktikal yang meningkatkan kecekapan operasi dan keupayaan automasi proses, sambil pada masa yang sama menyumbang kepada sasaran bersih-sifar," katanya dalam ucapan alu-aluannya pada majlis menandatangani perjanjian itu.

 

Muhamad Umar berkata cabaran itu menjemput para inovator dari seluruh dunia untuk menyerahkan projek atau penyelesaian yang memanfaatkan teknologi digital seperti automasi, kecerdasan buatan dan analisis data untuk menyelesaikan penyataan masalah khusus syarikat.

 

Lima PLC telah meningkat untuk menjadi sebahagian daripada cabaran: CJ Century Logistics Holdings Bhd, Globetronics Technology Bhd, Malayan Banking Bhd, REDtone Digital Bhd dan Sunway Innovation Labs.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Bursa itu menambah, penyertaan mereka menunjukkan komitmen bersama untuk memajukan objektif kemampanan dan menunjukkan bagaimana perniagaan boleh bekerjasama untuk memacu perubahan.

 

Kemuncak Cabaran Inovasi MYCentre4IR ESG akan berlangsung pada 7 Nov, semasa Hari Demo di Bursa, di mana lima daripada idea paling menjanjikan akan menerima peluang pembiayaan projek perintis dan akses kepada rangkaian peneraju industri dan pelabur. - DagangNews.com