myTukar tembusi pasaran kenderaan terpakai Sabah, Sarawak | DagangNews Skip to main content

myTukar tembusi pasaran kenderaan terpakai Sabah, Sarawak

myTukar

Oleh MUHAMMAD ARIEF CHE SOH
arief@dagangnews.com

 

 

KUALA LUMPUR 8 Jan. - Platform jual beli kenderaan terpakai dalam talian, myTukar Sdn. Bhd. (myTukar) mengumumkan pengembangan ke pasaran Malaysia Timur dengan pembukaan dua hab pemeriksaan myTukar yang pertama di Kuching, Sarawak dan Kota Kinabalu, Sabah. 

 

Pengembangan tersebut merupakan titik penting terhadap peningkatan pesat myTukar yang ke arah mentransformasi industri kenderaan terpakai melalui pendigitalan.

 

Ketua Pengarah Eksekutif myTukar, Fong Hong Sum berkata, peningkatan permintaan terhadap kenderaan terpakai di seluruh negara membantu meningkatkan dagangan dalam talian penduduk di Malaysia Timur.

 

"Ketika ini, hanya lebih kurang 26% pengedaar kenderaan terpakai di sana yang menjalankan transaksi secara atas talian. 

 

"Memandangkan misi myTukar adalah untuk memudahkan proses penjualan secara digital menggunakan platform kami, kami yakin ini merupakan masa terbaik untuk memasuki pasaran yang belum lagi diterokai di Malaysia Timur," jelas beliau dalam satu kenyataan hari ini.

 

myTukar

 

Jualan kenderaan terpakai menunjukkan peningkatan yang positif terutamanya pada suku ketiga tahun 2020, walaupun dalam tempoh pandemik melanda.  

 

Menurut Persatuan Automotif Malaysia (MAA), jualan kenderaan terpakai meningkat 100% pada enam bulan pertama tahun 2020.

 

Bantuan moratorium dan insentif kewangan lain oleh kerajaan selain daripada keperluan memiliki kenderaan sendiri turut menyumbang ke arah peningkatan jualan sepanjang 2020.

 

Mengulas lanjut, Fong berkata, Lebuhraya Pan Borneo sepanjang 2,325km yang dijangka siap pada 2023 menjadikan perjalanan darat lebih selamat dan selesa kepada 3.74 juta penduduk. 

 

Projek pembangunan mega itu memberi kesan gandaan terhadap ekonomi, termasuk pasaran automotif melibatkan kira-kira 369 pengedar kenderaan terpakai di Sabah dan Sarawak.

 

Pengembangan myTukar ke pasaran Sabah dan Sarawak juga selaras dengan pelan peningkatan untuk 2021 di samping memberi impak besar terhadap perkembangan pasaran kenderaan terpakai di negeri berkenaan. - DagangNews.com