Naza-Berjaya failkan notis penamatan saman berhubung kontrak armada kenderaan untuk kerajaan | DagangNews Skip to main content

Naza-Berjaya failkan notis penamatan saman berhubung kontrak armada kenderaan untuk kerajaan

KUALA LUMPUR 23 Ogos - Cekap Urus Sdn Bhd, syarikat usaha sama Kumpulan Berjaya dan Kumpulan Naza, telah memfailkan notis penamatan tindakan undang-undangnya terhadap kerajaan Malaysia, Kementerian Kewangan (MOF) dan Spanco Sdn Bhd ekoran pemberhentian perkhidmatan syarikat dalam projek armada kenderaan untuk kerajaan.

 

Notis pemberhentian itu difailkan di Mahkamah Tinggi pada 2 Ogos lalu, menurut laporan The Edge.

 

Cekap Urus, yang 51% dimiliki oleh Tan Sri Vincent Tan Chee Yioun dari Berjaya, 29% dimiliki oleh Naza Corp Holdings Sdn Bhd dan 20% dimiliki oleh Tunku Tun Aminah Sultan Ibrahim Ismail, telah meminta supaya dihentikan semakan kehakiman dengan kebebasan untuk memfailkan semula tanpa kos.

 

Pengurusan kes itu dilakukan di hadapan Penolong Kanan Pendaftar Mahkamah Tinggi Lee Ka Full pada Khamis, di mana mahkamah diberi taklimat mengenai perkara itu.

 

Peguam Cekap Urus, Chuar Kia Lin, ketika dihubungi The Edge, berkata kerajaan dan kementerian kewangan tidak membantah permohonan pemberhentian itu, tetapi Spanco, yang telah dianugerahkan projek armada kerajaan, meminta kos dan penarikan balik Cekap Urus daripada tindakan itu tanpa kebebasan untuk memfailkan semula.

 

Ketika dihubungi The Edge, peguam Spanco Razlan Hadri Zulkifli mengesahkan bahawa ia meminta kos dan juga memohon Cekap Urus menarik balik tindakan itu dengan bebas untuk tidak memfailkan lagi.

 

Berikutan itu, Lee menetapkan pengurusan kes pada 3 September di hadapan hakim Mahkamah Tinggi Datuk Ahmad Kamal Md Shahid, sama ada pihak boleh mencapai kata sepakat mengenai penarikan diri, dan jika tidak, mahkamah mungkin boleh membuat keputusan pada hari itu, tambah Chuar.

 

Pada 20 April tahun lepas, Cekap Urus memfailkan semakan kehakiman untuk mencabar keputusan kerajaan membatalkan pemberian kontrak projek armada kenderaan untuk kerajaan.

 

Ini susulan keputusan kerajaan membatalkan atau menamatkan surat hasrat (LOI) bagi pembekalan dan pengurusan armada kenderaan kerajaan, yang diberikan kepada Cekap Urus melalui surat bertarikh 11 Dis 2019.

 

Cekap Urus mendakwa penamatan untuk membatalkan, atau menamatkan untuk membatalkan, atau menamatkan LOI, adalah tidak sah, batal dan tidak sah, dan tidak mempunyai kesan.

 

Oleh itu, ia memohon pengisytiharan bahawa keputusan kerajaan dan kementerian untuk menganugerahkan Spanco projek armada melalui rundingan terus adalah tidak sah, batal dan tidak sah, dan tidak mempunyai kesan.

 

Selain itu, Cekap Urus memohon perintah certiorari untuk membatalkan keputusan kerajaan dan kementerian pada 25 Januari tahun lepas, dalam menolak rayuan Cekap Urus terhadap keputusan kerajaan untuk menamatkan LOI.

 

Ia juga memohon perintah mandamus untuk memaksa kerajaan dan MOF melaksanakan tindakan yang perlu dalam surat yang dianugerahkan kepada Cekap Urus pada 11 Dis 2019.

 

Mahkamah Tinggi telah memberikan kebenaran (kebenaran) kepada Cekap Urus untuk mencabar keputusan itu pada 23 Ogos tahun lalu, dan seterusnya perbicaraan telah diadakan tahun ini.

 

Dilaporkan juga bahawa pengerusi Spanco, Tan Sri Robert Tan Hua Choon, pada April meminta dibicarakan atas dakwaan menipu Kementerian Kewangan berhubung kontrak untuk membekal, menyelenggara dan mengurus kereta armada kerajaan bernilai RM3.966 bilion.

 

Hua Choon, 83, didakwa menipu unit kerjasama swasta dan awam kementerian antara 27 dan 28 Feb 2019, kerana salah nyata bahawa Spanco mempunyai sekurang-kurangnya 30% kepentingan Bumiputera dalam proses tender, menyebabkan syarikat itu memperoleh kontrak.

 

Kertas pertuduhan itu bagaimanapun tidak memberikan butiran mengenai perkara yang didakwa palsu mengenai ekuiti Bumiputera.

 

Perbicaraan terhadap Hua Choon masih belum selesai di Mahkamah Sesyen, di mana pengurusan kes telah ditetapkan pada 2 Oktober. - DagangNews.com