NEP Holdings bersama tiga pengarah dan pengurus besar didapati bersalah menghina mahkamah | DagangNews Skip to main content

NEP Holdings bersama tiga pengarah dan pengurus besar didapati bersalah menghina mahkamah

Oleh JOHARDY IBRAHIM

JOHOR BAHRU 17 Ogos – Penyedia Perkhidmatan Pembuatan Elektronik (EMS), V.S. Industry Berhad mengumumkan bahawa Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, dalam keputusan yang dibuat hari ini, mendapati NEP Holdings (Malaysia) Berhad dan pengarah serta pengurus besar bersalah atas tuduhan menghina mahkamah.

 

Mereka ialah Lim Chang Huat atau Dato' Michael Lim; Lim Chee Kon; Chow Chun Pooi @ Chow Chan Leong (secara kolektif dikenali sebagai Pengarah NEP) serta Pengurus Besar DEB, Kong Kian Huat bersalah atas tuduhan menghina mahkamah selepas gagal mematuhi Perintah Pemeriksaan yang diberikan oleh Mahkamah Tinggi, menurut V.S Industry dalam makluman di Bursa Malaysia hari ini.

 

Ini adalah berkenaan dengan Saman Pemula (OS) yang difailkan pada Januari 2022 oleh VS dan Datuk Beh Kim Ling untuk pemeriksaan rekod perakaunan DEB oleh juruaudit yang diluluskan oleh Kumpulan dan Beh Kim Ling.

 

Sebagai latar belakang, VS memperoleh 20% kepentingan dalam NEP pada tahun 2016 dan telah memeterai perjanjian pemegang saham dengan ketiga-tiga pengarah tersebut menerusi Perjanjian Pemegang Saham.

 

Ia adalah untuk mengawal hak, kewajipan, liabiliti dan kewajipan pemegang saham dalam berkaitan dengan pengurusan dan operasi NEP dan anak-anak syarikatnya. Bagaimanapun, NEP gagal memenuhi kewajipan mereka, termasuk kegagalan untuk mengadakan mesyuarat agung tahunan bagi tahun kewangan berakhir 2021 (FY2021) dan FY2022, serta memfailkan akaun teraudit mereka untuk tempoh yang sama.

 

Mahkamah Tinggi pada Jun 2022 telah memberikan VS dan Beh Kim Ling, Perintah Pemeriksaan untuk NEP, antara lain, membuka rekod perakaunannya untuk pemeriksaan oleh Juruaudit Kumpulan dan menyediakan semua rekod perakaunan untuk Juruaudit Kumpulan membuat salinan.

 

Malangnya, NEP gagal mematuhi sepenuhnya arahan tersebut. Akibatnya, NEP bersama-sama dengan para Pengarah dan Pengurus Besar NEP kini telah didapati bersalah kerana menghina mahkamah. Penjatuhan hukuman terhadap mereka oleh Mahkamah Tinggi akan dibuat pada 24 Ogos 2023.

 

Secara berasingan, VS dan NEP juga pada 25 Julai 2023 memfailkan OS lain atas dakwaan penindasan pemegang saham minoriti, mencari, antara lain, perintah untuk DEB digulung dan perintah untuk Datuk Ooi Woon Chee dan Wong Ching Yong dari DC Restructuring Solutions PLT dilantik sebagai penyelesai bersama dan beberapa NEP.

 

NEP ialah syarikat tempatan yang terkenal dengan produk sistem penapisan air jenama “Diamond” yang digunakan dalam beribu-ribu isi rumah di seluruh Malaysia, Hong Kong, Singapura dan China.


 

arissto

 


Ditubuhkan sejak 1995, NEP telah mengembangkan rangkaian produknya untuk memasukkan mesin kopi dan kapsul kopi di bawah jenama "Arissto". Sebagai sebahagian daripada model perniagaannya, NEP mengendalikan program Pelaburan Mesin Kopi Arissto iPartner yang membolehkan orang ramai menyertai pelan perkongsian insentif, yang didakwa untuk memperoleh komisen dan pendapatan tambahan.

 

VS diwakili oleh Tetuan Cheah Teh & Su dalam saman undang-undang tersebut. - DagangNews.com