Nestle Malaysia naikkan harga 22 produknya mulai 1 Julai 2024 hingga 6 peratus | DagangNews Skip to main content

Nestle Malaysia naikkan harga 22 produknya mulai 1 Julai 2024 hingga 6 peratus

KUALA LUMPUR 26 April - Nestle (Malaysia) Bhd dijadual menaikkan harga bagi 22 produknya mulai 1 Julai, menurut Gabungan Persatuan Peniaga Barangan Pelbagai Malaysia (FSGMAM).

 

Antara produk yang menghadapi kenaikan harga ialah Milo, Nescafe, dan Sos Tomato Maggi.

 

"Kami telah menerima pemberitahuan rasmi daripada Nestle mengenai pelarasan harga yang akan berlaku," kata presiden FSGMAM Hong Chee Meng kepada The Edge pada hari Jumaat, sambil menambah bahawa persatuan itu telah menyebarkan maklumat ini kepada ahlinya di seluruh negara untuk memudahkan pelarasan yang diperlukan.

 

FSGMAM

 

Walaupun Hong menyatakan tahap kenaikan harga berbeza-beza untuk setiap produk, berdasarkan pengiraan belakang sampul surat, peningkatan keseluruhan adalah kira-kira 5% hingga 6%.

 

 

Pada hari Isnin, ketua pegawai eksekutif Nestle Malaysia Juan Aranols dilaporkan menyebut rancangan syarikat untuk menilai semula harga produk terpilih sebagai tindak balas kepada lonjakan harga koko global baru-baru ini.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Koko dunia melambung mahal, Nestle Malaysia terpaksa naikkan harga beberapa produk

 

Aranols menekankan hasrat syarikat untuk memastikan kenaikan harga minimum, menyasarkan pelarasan sederhana untuk produk tertentu.

 

"Syarikat itu berhati-hati dengan kenaikan harga, yang boleh menjejaskan kuasa beli pelanggan," katanya.

 

Sepanjang setahun lepas, harga koko global telah meningkat lebih daripada 246% kepada AS$10,998 (RM52,542.95) setan.

 

Keuntungan bersih Nestle Malaysia meningkat sebanyak 6.4% kepada RM659.87 juta pada FY2023, meningkat daripada RM620.33 juta tahun sebelumnya, walaupun kadar pertumbuhan ini lebih rendah daripada 8.9% yang dicapai pada FY2022.

 

Hasil juga meningkat sebanyak 5.8% kepada RM7.1 bilion pada FY2023, tetapi ini lebih perlahan daripada peningkatan 16.2% pada FY2022. - DagangNews.com