Niche Capital dapat kelulusan JAS untuk pembangunan kilang pemprosesan perlombongan emas di Kelantan | DagangNews Skip to main content

Niche Capital dapat kelulusan JAS untuk pembangunan kilang pemprosesan perlombongan emas di Kelantan

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 7 Mac - Niche Capital Emas Holdings Bhd mendapat kelulusan daripada Jabatan Alam Sekitar Malaysia (JAS) untuk pembangunan kemudahan pemprosesan emas di atas tanah seluas 547 hektar di Kelantan.

 

JAS meluluskan laporan penilaian kesan alam sekitar (EIA) mengenai penilaian bebas keadaan ciri-ciri alam sekitar dan kesan akibatnya daripada cadangan pembangunan dan operasi kemudahan pemprosesan lombong emas larut lesap dan karbon masuk, kata Niche Capital dalam pemfailan pertukaran pada 6 Mac 2024.

 

Selepas kelulusan JAS, Niche Capital dikehendaki mengemukakan pelan pengurusan alam sekitar kepada Jabatan Alam Sekitar negeri Kelantan, dan skim operasi perlombongan batu keras kepada Jabatan Mineral dan Geosains Negeri Kelantan, untuk kelulusan.

 

Niche Capital, pemegang saham terbesarnya ialah Pengarah Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif, Julian Foo Kuan Lin (dengan 19.58% kepentingan) dan Pang Ling (14.11%) — menjangkakan untuk memulakan pengeluaran komersial menjelang suku ketiga tahun ini.

 

Perkembangan terbaru itu berlaku hampir tiga tahun selepas unit milik penuh Niche Capital Pembangunan Maju Setia Sdn Bhd menjalin usaha sama (JV) perlombongan dengan Spate Precious Metals Sdn Bhd (PMS) untuk projek perlombongan emas di kawasan Sokor Utara di daerah Tanah Merah.

 

Pemegang saham tunggal Spate Precious ialah Fong Kok Chin apabila Niche Capital pertama kali mengumumkan JV pada April 2021.

 

Di bawah JV, Niche Capital berhak mendapat 70% daripada perkongsian keuntungan yang diperoleh daripada projek itu, manakala Spate Precious mendapat baki 30%.

 

PMS telah membayar RM1.5 juta kepada Spate Precious untuk JV dan perjanjian tambahannya.

 

Menurut pekeliling kepelbagaian Niche Capital kepada pemegang saham pada Jun 2021, Spate Precious telah dilantik oleh Jayamas Mining Sdn Bhd (dimiliki 90% oleh Wan Muhammad Imran Mohamad Kahiri dan 10% oleh Syed Abdullah Syed Ali Alsagoff) untuk menjadi kontraktor perlombongan untuk Sokor Utara kawasan perlombongan pada Mac 2021.

 

Jayamas menerima tawaran untuk menjalankan operasi perlombongan di Sokor Utara daripada Yayasan Kraftangan Kelantan, yang memperoleh hak melombong daripada kerajaan negeri Kelantan pada 2018. - DagangNews.com