Nomura naik taraf pasaran saham Malaysia kepada `overweight', dijangka kurangkan lagi tekanan terhadap Ringgit | DagangNews Skip to main content

Nomura naik taraf pasaran saham Malaysia kepada `overweight', dijangka kurangkan lagi tekanan terhadap Ringgit

KUALA LUMPUR 26 Ogos - Nomura Global Markets Research telah menaik taraf saham Malaysia kepada "Overweight" daripada "Neutral", pada kitaran penurunan kadar Rizab Persekutuan AS yang hampir pasti yang akan mengurangkan lagi tekanan ke atas ringgit dan mencetuskan rali dalam pasaran baru muncul.

 

Firma itu berkata sebab utama untuk menaik tarafnya ialah kekuatan pertumbuhan ekonomi Malaysia, pelaburan yang didorong oleh kecerdasan buatan (AI) dan peningkatan nilai ringgit.

 

Setakat ini, ia berkata ringgit merupakan mata wang berprestasi terbaik di Asia selain Jepun, meningkat kira-kira 5 peratus.

 

Pasukan ekonomi Nomura juga menjangkakan pertumbuhan KDNK tahun penuh 2024 di atas konsensus sebanyak 5.2 peratus untuk Malaysia.

 

Menurutnya, banyak tema, seperti meningkatkan komitmen pelaburan langsung asing yang dibantu oleh peralihan rantaian bekalan adalah menyokong bahagian pasaran saham.

 

Firma itu berkata kecairan domestik yang menyokong, disebabkan peruntukan besar oleh pemilik aset tempatan kepada saham Malaysia, akan terus mengukuhkan pasaran.

 

Ia berkata dalaman pasaran adalah positif, dengan kedudukan pelabur asing yang sangat ringan, peningkatan volum dagangan didorong oleh aliran institusi berbanding pendapatan indeks runcit, berdaya tahan dan stabil, dan penilaian munasabah dengan dagangan saham pada nisbah harga kepada pendapatan hadapan sebanyak 14.1 kali, di bawah purata pasca 2015 sebanyak 15 kali.

 

Selain itu, Nomura berkata ringgit telah meningkat, dibantu oleh kelemahan dolar AS yang lebih meluas.

 

Secara keseluruhan, pasukan strategi pertukaran asing (FX) firma itu meramalkan kelemahan dolar AS yang meluas dalam beberapa bulan akan datang.

 

"Kami fikir ini juga sepatutnya membantu pulangan untuk pelabur berasaskan dolar AS. "Risiko utama pada pandangan kami jika tematik AI perlahan atau berguling, kami fikir, ia juga boleh memberi kesan negatif kepada beberapa AI/pusat data yang terbang tinggi di Malaysia- nama berkaitan yang merupakan sebahagian daripada indeks," tambahnya.

 

Nomura mengesyorkan melabur dalam CIMB Group Holdings Bhd, Gamuda Bhd dan Pentamaster Corp Bhd. - DagangNews.com